Volvo lanceert groen label: DRIVe
Volvo C30 DRIVe: slechts 115 CO2/km
Volvo presenteert op de komende Autosalon van Parijs nieuwe, zuinige dieselvarianten van de C30, de S40 en de V50. Alle drie de auto’s verbruiken extreem weinig brandstof - 4,4 liter per 100 km voor de C30 en 4,5 liter per 100 km voor de S40 en V50 - waardoor een zeer lage CO2-uitstoot van 115 en 118 gram per kilometer haalbaar is.
De drie Volvo’s zijn hiermee de schoonste auto’s in hun klasse voor wat betreft CO2-emissie. Deze versies zijn uitgerust met speciale voorzieningen die ze nog economischer in het gebruik maken. Het DRIVe-label dat ze dragen, onderstreept de milieuvriendelijke ambities van deze Volvo’s.
De DRIVe-uitvoeringen zijn gebaseerd op de Volvo C30 Efficiency, de conceptauto die Volvo in oktober 2007 voor het eerste toonde op de IAA in Frankfurt. De maatregelen om de CO2-uitstoot te reduceren die Volvo daar presenteerde, gaan voor het einde van dit jaar in productie in de Volvo C30, S40 en V50.
‘We wilden bewijzen dat een lage CO2-uitstoot niet is voorbehouden aan kleine dieselauto’s. Door de Volvo V50 aan te bieden met een CO2-uitstoot van 118 gram per kilometer, maken we dit ook mogelijk voor families en andere klanten die extra ruimte nodig hebben én een milieuvriendelijke keuze willen maken’, zegt de president en CEO van Volvo Cars, Fredrik Arp.
Holistische benadering
De reductie van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot is bereikt door de mogelijkheden van de auto op het gebied van efficiency en zuinigheid grondig te analyseren en die te benutten door de auto’s op vier specifieke punten te optimaliseren.
Minder luchtweerstand:
• Het onderstel is met zo’n 10 millimeter verlaagd, waarbij de comfortabele afstelling van de reguliere modellen behouden is.
• Montage van een voorspoiler als die op de T5-uitvoeringen van de S40 en V50.
• Een gesloten grille. Achter de vertrouwde Volvo-grille zit
een paneel dat voor betere aerodynamische
eigenschappen zorgt.
• Windgeleiders voor de voorwielen.
• Aangepast ontwerp van de wielen voor optimale
aerodynamica. Beschikbaar in 16-inchmaten.
• Windgeleiders onder de voertuigbodem voor een
efficiëntere luchtstroom onder de auto (Volvo C30).
• Unieke achterspoiler (Volvo C30). De Volvo S40 heeft
dezelfde spoiler als de T5- en D5-uitvoeringen.
• Nieuwe achterbumper (Volvo C30).
Lagere rolweerstand:
• Alle drie de auto’s zijn standaard uitgerust met een nieuwe generatie Michelin-banden met lage rolweerstand. Beschikbaar voor 16-inchwielen.
Hogere overbrengingsverhoudingen:
• Versnellingsbak met aangepaste
overbrengingsverhoudingen voor de derde, vierde en
vijfde versnelling.
Efficiëntere aandrijflijn:
• Geoptimaliseerde motorkoeling, motormanagement en
stuurbekrachtiging.
• Nieuwe transmissie met minder frictie.
• Schakelindicator op de infodisplay.
‘Een nieuwe transmissieolie zorgt voor 0,75 procent minder brandstofverbruik. Banden met lage rolweerstand besparen nog eens twee procent. Deze aanpassingen lijken misschien bescheiden, maar het is belangrijk om het in een breder kader te bezien. Alles bij elkaar hebben alle kleine aanpassingen ons geholpen om ons doel, een CO2-uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer voor deze drie modellen, te bereiken. En dat zonder concessies te doen aan de rijeigenschappen en het comfort van de auto’s. Dat was een belangrijke voorwaarde’, zegt Magnus Jonsson, Senior Vice President, Research & Development bij Volvo Cars.
Volvo C30 beste in de ECO-test
De modellen van Volvo met het DRIVe-label zijn gecertificeerd volgens de verplichte Europese NEDC-norm. Bovendien blonk de Volvo C30 ook uit in de zogeheten ECO-test, waarbij nog striktere normen worden gehanteerd betreffende CO2- en fijnstofemissie. Deze certificering wordt gewaardeerd met sterren en punten, net als bij de EuroNCAP-normering voor veiligheid. De onafhankelijke ECO-test plaatst de Volvo C30 met het DRIVe-label bovenaan op de ranglijst van zijn segment, met een totale ‘milieuscore’ van vier sterren en 76 punten.
Voordelen voor het milieu en de portemonnee
Het terugdringen van het brandstofgebruik en de CO2-uitstoot biedt diverse voordelen. Niet alleen het milieu profiteert, maar ook de consument. Alle nieuwe dieselmodellen van Volvo zijn uitgerust met een partikelfilter die ongeveer 95 procent van alle roetdeeltjes opvangt.
Dankzij de goede milieuprestaties van deze Volvo’s kunnen kopers in dertien Europese landen die maatregelen hebben getroffen die gebaseerd zijn op de CO2-uitstoot van een auto, rekenen op financiële voordelen, zoals milieusubsidies en korting op de aanschafbelasting. In Nederland levert dat het milieulabel A op.
De stijgende brandstofprijzen maken onze 1.6D DRIVe-versies eveneens erg aantrekkelijk. Het brandstofverbruik is teruggedrongen met 0,5 liter per 100 kilometer en bedraagt nu nog maar 4,4 liter per 100 km op snelwegen.
Verkocht in heel Europa
‘Onze DRIVe-modellen verkopen we in heel Europa, ook in landen waar nog geen financieel voordeel wordt geboden voor dergelijke auto’s. We doen dit om iedereen de kans te geven om te kiezen voor een milieuvriendelijk alternatief van Volvo. Het is voor ons niet alleen een kwestie van stijgende verkoopcijfers op de korte termijn, maar vooral ook een manier om te laten zien dat Volvo de zorg voor het milieu zeer belangrijk vindt. Nu en in de toekomst’, zegt Fredrik Arp.
Volvo Cars verwacht volgend jaar meer dan 20.000 1.6D DRIVe-uitvoeringen te verkopen in Europa. De verkopen zullen naar verwachting gespreid in Europa plaatsvinden, met Frankrijk, Zweden en Spanje als de markten waarop de meeste exemplaren worden verkocht. In deze landen gelden bijzonder gunstige regelingen
waarvan de kopers van dergelijke auto’s profiteren.
De DRIVe-uitvoeringen zijn net als andere Volvo’s uit te rusten met allerlei opties en accessoires van Volvo, behalve die die de aerodynamica van de auto negatief beïnvloeden.
‘De meerprijs wordt zeer bescheiden als je de voordelen voor de klant in overweging neemt, bijvoorbeeld de milieusubsidies en het lagere brandstofverbruik. We denken ook dat onze klanten het ruime aanbod aan opties voor hun auto met DRIVe-label kunnen waarderen’, zegt Fredrik Arp.
Het milieuvriendelijkste gamma
Behalve de beschreven dieselmodellen met het DRIVe-label biedt Volvo ook een ruim gamma van auto’s met een Flexifuel-motor. Klanten hebben de keus uit maar liefst vijf modellen en drie verschillende motoren op bio-ethanol. Alles bij elkaar biedt Volvo vandaag de dag het breedste aanbod van premiumauto’s met een lichte ‘ecologische voetafdruk’.
Evengoed is Volvo ook bezig met intensief onderzoek naar hybridetechnologie en toekomstige, alternatieve brandstoffen. De opvallende Volvo ReCharge Concept plug-inhybride kan daar niet los van gezien worden, net als de beslissing van de Ford Motor Company om zijn Europese hybridecentrum in Göteborg te vestigen, Volvo’s thuishaven.