Test Volvo S60 D5 automaat

ingevoerd op 31-12-2008

Testverslag Volvo S60 D5 120 KW automaat, bouwjaar 2002
 
Deze stoere Zweed is de eerste in serie geproduceerde coupe met 4 deuren. De auto is geïnspireerd op de toenmalige C70. De auto heeft een slanke vorm met “brede heupen” die kenmerkend zijn vanaf de eerste S80. 
 
Bouwperiode en uitvoering
De S60 wordt geproduceerd vanaf 2001-heden. De auto is geleverd met 5-cilinder benzine motoren van 140-300 pk en 5-cilinder dieselmotoren van 125-185 pk.
De auto in deze test is een S60 met een D5-motor gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De dieselmotoren kenmerken zich door een zachte loop waarbij je jezelf de vraag stelt of het wel een dieselmotor is. Omstreeks 2500 toeren wordt een 5-cilinderroffel hoorbaar die prachtig is om te horen. De combinatie van een automatische versnellingsbak met deze soepele motor maakt dat bijna aan alle wensen ten aanzien van acceleratie en snelheid worden beloond. Daarnaast is een uitzonderlijk laag dieselverbruik mogelijk (5,6 liter / 100 kilometer). Het betreft een Edition wat inhoud dat de auto is voorzien van een halfleren interieur, climatecontrole, cruisecontrole, een originele fabrieksradio (HU-603), lichtmetalen 16 inch velgen, automatisch dimmende binnenspiegel en een boordcomputer.

Voorkomende problemen
De S60 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn een niet goed werkende airco door problemen met de aircocompressor of condensor, ruimte in draagarmen, foutmeldingen ABS veroorzaakt door ABS-regeleenheid. Bij dieselmotoren kan het gebeuren dat de injectoren problemen geven waardoor deze dienen te worden vervangen of gereviseerd. Uitzonderlijk hoge kilometerstanden zijn meer regel dan uitzondering, waarbij kilometerstanden van 400.000 kilometer zeer wel mogelijk zijn zonder grote onderhoudskosten.

Staat van de testauto
Het unieke van de geteste auto is dat deze door Volvo Ton van Kuijk nieuw is geleverd en ook volledig is onderhouden. Het testexemplaar heeft 242.000 kilometer gereden, voor een Volvo juist ingereden en de auto rijdt werkelijk als nieuw. Het enige wat bij de testauto opviel was een licht fluitje tijdens het optrekken, vermoedelijk veroorzaakt door de wastegate van de turbo, wat geen problemen geeft. Geen van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen zijn tijdens de testrit geconstateerd.
Het interieur is voorzien van half leder, is schoon en vrijwel onbeschadigd, op een paar kleine gebruikerskrasjes op het deksel ten behoeve van het asbakje na. De auto ruikt fris en er is niet in de auto gerookt. De stoelen zitten voortreffelijk en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto.
Het exterieur van de auto is strak alleen in de rechter voordeur is een kleine oppervlaktebeschadiging zichtbaar die door de dealer wordt verwijderd.

Plus en min
Plus                                                     Min
Duurzaam materiaalgebruik             Zitruimte achterin 
Heerlijke rijdersauto                      Motorgeluid tijdens accelereren
Brandstofverbruik zeer laag            Toegankelijkheid kofferruimte
Vijf-cilinder roffel
Unieke combinatie dealer geleverd
en onderhouden

Conclusie
De S60 D5 is een auto waarbij het iedere kilometer genieten is. De auto is in zeer goede staat en verzorgt op ieder moment voor rijplezier met daarnaast een prettig laag brandstofverbruik

Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden.
S60 zijkant links S60 zijkant links
S60 voorzijde S60 voorzijde
S60 zitruimte achter S60 zitruimte achter
S60 interieur voor S60 interieur voor
S60 middenconsole S60 middenconsole
S60 onderhoud begin S60 onderhoud begin
S60 onderhoud heden S60 onderhoud heden
S60 verbruik en kilometerstand S60 verbruik en kilometerstand