Peru en de school

ingevoerd op 1-4-2009

Peru
Elke dinsdag gaan kinderen uit groep 4/5 de klassen langs om het geld op te halen voor Peru.
De afgelopen tijd is er veel geld verdiend met het schoolbrede thema in verschillende klassen en konden we in totaal maar liefst € 165,93 storten op de rekening van Edukans. Hartelijk bedankt voor uw bijdragen!
Helaas merken we dat het geld wat op dinsdag wordt meegegeven aan de kinderen steeds minder wordt. Hier nog eens de informatie over het project wat we steunen, zodat u weet waarvoor uw geeft:

1.  Context analyse
Fe y Alegría Peru richtte zich van oudsher op de arme gebieden aan de randen van de steden. Daarom gebruikten zij wel eens de uitdrukking: “Fe y Alegría begint waar het asfalt ophoudt’.  Deze wijken kenden eerst geen voorzieningen (water, sanitair, licht) en dus ook geen scholen. Fe y Alegría richtte hier scholen op. Later betaalde de overheid de salariskosten van de leerkrachten.
Voor de arme gebieden op het platteland heeft Fe Y Alegria een andere aanpak bedacht. FyA heeft daar relatie met een netwerk van 27 bestaande plattelandsscholen, die er voor gekozen hebben om een relatie op te bouwen met FyA. Deze 27 scholen worden ondersteund door een regionaal kantoor  van FyA. De leerkrachten op al deze scholen blijven in dienst van de staat, maar net als bij de andere scholen die FyA ondersteunt, dragen zij de verantwoordelijkheid voor de scholen en ze hebben dus ook zeggenschap over het personeelsbeleid.

FyA 44 werkt op plattelandsscholen aan de volgende speerpunten:
1. Intercultureel tweetalig onderwijs
2. Onderwijs voor werk
3. Gender; meer meiden op school krijgen en houden en werken aan gelijke behandeling van jongens en meiden op school
4. Het voorzien in een goede infrastructuur, goed meubilair en bijv. schoolmaaltijden
In de Ruta del Sol focust FyA vooral aan het eerste speerpunt: intercultureel en tweetalig onderwijs. Daarnaast wordt er ook hard gewerkt aan het verbeteren van de basiscondities (punt 4). Voor de komende jaren wil FyA kinderen stimuleren op de goede leeftijd naar school te gaan en de ‘leervertraging’ te beperken. Op dit moment beginnen veel kinderen te laat op school, nl. pas als ze 6 of 7 jaar zijn, of ze beginnen met een achterstand, omdat ze geen kleuterschool gevolgd hebben. Tijdens hun schoolloopbaan lopen kinderen vaak ook een leervertraging op. Het resultaat is dat kinderen van 12 jaar die de basisschool verlaten feitelijk het leerniveau hebben van een achtjarige.

2.  Wat wil Fe Y Alegria met de steun van Edukans opzetten?
- Activiteiten die de ouders informeren, betrekken bij het onderwijs van hun kinderen en kennisoverdracht aan ouders.
- Bijeenkomsten voor uitwisseling tussen oudercomités en de scholen zelf.
- Cursus voor oudercomités met docenten.
- Planning van het schooljaar (leerkalender).
- Beoordeling en inplannen van onderwijsmateriaal
- Distributie ect. van onderwijsmateriaal
- Ontwikkelen van nieuw materiaal
- Basiscondities verbeteren: opknappen lokalen en meubilair.
- Scholen voorzien van basispakket leermateriaal.
- Drukken en verspreiden nieuw materiaal
- Toepassen van model tweetalig onderwijs
- Ontwikkelen van 20 ‘minicursussen’
- Monitorring en volgsysteem voor de scholen
- Technische assistentie voor 118 leerkrachten

3.  Type onderwijs & doelgroep(en)
Op de scholen die door FyA gesteund worden, zitten 3500 leerlingen. Het aantal leerlingen is daar sinds de betrokkenheid van flink toegenomen, met name het aantal schooljaren per meisje is verhoogd. FyA rapporteert bijvoorbeeld dat het aantal leerlingen dat de laatste klas haalt is toegenomen van 15 % in 1998 naar 54% in 2005. In 1998 was de verhouding jongens:meisjes in de laatste klas 71:29, in 2005 was dat 58:42.
Het regionale kantoor van FyA werkt nauw samen met UGEL, een andere koepelorganisatie voor basisonderwijs in Quispicanchis. Daar zijn in totaal 146 basisscholen en vele van de 102 ‘niet FyA scholen’ doen mee aan projecten die FyA samen met de UGEL onderneemt. Zo heeft het werk van FyA uitstraling op de hele regio.

4. Voorbeeldschool
Medewerkers van Edukans reizen regelmatig naar Peru om de voortgang van de projecten te bekijken en te bespreken met FyA partners. Daarnaast reist  er in maart een team van Willem Wever naar Peru om het leven van Indianenkinderen te filmen. Dit wordt later dit voorjaar uitgezonden.
De officiële rapportages die geschreven worden over het project van FyA zijn niet altijd makkelijk te lezen. Daarom hebben we een voorbeeldschool, de Huarahuara School gekozen waarover we wat meer gaan vertellen. Ook zullen we in de komende maanden verslag doen over de voortgang van deze school.

Wilt u meer weten? Kijk op www.edukans.nl/scholenacties!