Volvo plug-in in 2012 in massaproductie
Volvo Cars en Vattenfall gaan samenwerkingsverband aan
Een oplaadbare Volvo via een normaal stopcontact? Vanaf 2012 is dat realiteit. De Zweedse energiemaatschappij Vattenfall en Volvo Car Corporation zijn een uniek samenwerkingsverband aangegaan om plug-in hybride auto’s in massaproductie te nemen. Samen zorgen zij ervoor dat techniek en infrastructuur, die de plug-in vereist, in 2012 gereed zijn.
Volvo Car Corporation en Vattenfall lanceerden in januari 2007 een project met als doel het ontwikkelen en testen van plug-intechnologie. Nu is de tijd aangebroken om dit naar een hoger plan te tillen. ‘We investeren miljoenen euro’s om in 2012 in Zweden plug-in hybriden, auto’s die door zowel elektriciteit als diesel worden aangedreven, in serieproductie te kunnen nemen. Dit is een belangrijke zakelijke ontwikkeling voor ons. Door de samenwerking met Vattenfall zijn we sneller in staat om onze klanten auto’s aan te bieden die bijzonder milieuvriendelijk zijn’, zegt Stephen Odell, President and Chief Executive Officer van Volvo Car Corporation.
Vattenfall en Volvo Car Corporation zijn ervan overtuigd dat een serieproductie van plug-in hybride auto’s en de ontwikkeling van de bijbehorende infrastructuur nieuwe banen creëert. Beide bedrijven geloven dat het Zweden helpt om zijn toppositie te behouden op het gebied van geavanceerde milieuvriendelijke technologie.
Thuis opladen
Eén van de grootste voordelen van plug-in hybride auto’s is dat oplaadbaar zijn via een normaal stopcontact.‘We willen het belang van elektriciteit in onze samenleving een extra impuls geven, met name de sleutelrol die elektriciteit speelt in het oplossen van klimaatproblemen. Door het samenwerkingsverband willen we de marktintroductie van elektrische auto’s bespoedigen. Samen ontwikkelen we een volgende generatie technologie, gebaseerd op plug-in auto’s en oplaadmogelijkheden in en rondom het huis’, zegt Lars G. Josefsson, President and Chief Executive Officer van Vattenfall.
De ontwikkeling van de plug-in hybrides wordt samen uitgevoerd en gefinancierd. Volvo Car Corporation produceert de auto’s. Vattenfall ontwikkelt de oplaadsystemen en voorziet de auto’s van elektriciteit.
Innovatieve milieutechnologie
Elektriciteit is bijzonder geschikt om auto’s aan te drijven. Een elektromotor heeft een hoog toelaatbaar vermogen en verbruikt grofweg een vijfde deel van de energie die nodig is om een traditionele motor aan te drijven. Vattenfall biedt klanten de mogelijkheid om een contract voor duurzame elektriciteit uit wind- of waterkracht af te sluiten, als alternatief voor de gebruikelijke mix van elektriciteitsbronnen. Lars G. Josefsson ziet veel voordelen voor oplaadbare plug-in hybrides, ook in gevallen waarbij de energie niet terug te leiden is naar duurzame energiebronnen.
‘Door een elektrische aandrijving vermijden we de emissie van elke auto afzonderlijk. Het is veel eenvoudiger om de emissie van enkele grote krachtbronnen te beheersen dan die van miljoenen auto’s. In plaats van benzine of diesel wordt de energie uit enkele grote krachtbronnen gehaald, en Vattenfall levert grote inspanningen om de CO2-uitstoot van zijn elektriciteitsproductie te elimineren. In Zweden is nagenoeg alle elektriciteitsproductie van Vattenfall emissievrij’, legt Lars G. Josefsson uit.
De plug-in hybrides hebben een krachtige elektromotor die gevoed wordt door een lithium-ion-accu. De batterij heeft ongeveer vijf uur nodig om zichzelf via een normaal stopcontact op te laden. De accu wordt uiteraard ook opgeladen tijdens het remmen. ‘De meeste autoritten zijn kort, bijvoorbeeld van en naar het werk. Wij bieden een product aan dat aan deze vervoersbehoefte voldoet. Om ook lange afstanden te overbruggen, wordt de auto, behalve met een elektromotor, uitgerust met een van Volvo’s efficiënte dieselmotoren.
Volvo presenteert in de zomer van 2009 drie demonstratieauto’s van het type V70. Ze worden ingezet om de behoeften van klanten te peilen op het gebied van de nieuwe technologie. Verder dienen ze om hun rijgewoonten vast te stellen en om te bepalen hoe ze hun auto op willen laden. Vattenfall zal diverse concepten met betrekking tot het thuis opladen van de auto en oplaadstations in openbare ruimten testen. De auto’s die in 2012 in serieproductie gaan, hebben een iets andere technologie, maar de presentatie van de demonstratieauto’s is een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van plug-in hybride auto’s die afgestemd zijn op de behoeften van de markt.
Voordelen voor de klant
De prijs van de plug-in hybride zal hoger zijn dan die van auto’s met een traditionele aandrijving. De accu’s zijn duur, maar wanneer de auto elektrisch rijdt, zijn de brandstofkosten ongeveer een derde van de kosten van het rijden op diesel.
Prioriteit voor Nederland
Naast thuismarkt Zweden krijgt de Nederlandse markt de hoogste prioriteit bij de introductie van Volvo’s plug-in. De productie start in 2012 en de auto zal zo snel mogelijk in Nederland geïntroduceerd worden. Volvo Cars Nederland onderzoekt op dit moment de mogelijkheden en is in gesprek met diverse energieleveranciers over het opzetten van een proef met demonstratieauto’s op korte termijn.
URL voor de live broadcast of herhaling van de persconferentie: