Volvo steekt energie in elektrische auto

Als een reguliere C30: fun, maar dan zonder emissies

Een volledig elektrisch aangedreven Volvo C30 debuteert op de autoshow NAIAS in Detroit (16-24 januari 2010). Het is het eerste exemplaar van een serie van vijftig die in 2011 in het dagelijkse verkeer getest worden. De elektrische Volvo C30 heeft een actieradius van 150 km.

Volvo presenteerde in september van dit jaar al een prototype van een elektrisch aangedreven auto. De C30 die in Detroit wordt getoond, is de volgende stap in het ontwikkelingsproces, waaraan de Zweedse Energy Agency omgerekend zo’n 15 miljoen euro bijdraagt.
Met een compleet interieur, een volledig instrumentarium en een verbeterd accupakket onderscheidt de C30 die in Detroit wordt getoond zich van het prototype. ‘Bij de ontwikkeling daarvan stuitten we op diverse technologische hersenkrakers, zoals de capaciteit van het accupakket en enkele veiligheidskwesties’, aldus Lennart Stegland, Director van Volvo Cars Special Vehicles. ‘Deze vraagstukken hebben we opgelost zonder afbreuk te doen aan het rijplezier dat de C30 biedt, zijn karakter en uiterlijk. Ik ben zeer tevreden over het resultaat. De elektrische C30 is duidelijk een veel completere auto.’
In 2010 start de productie van de kleine oplage van vijftig elektrisch aangedreven Volvo’s. Deze C30’s vormen een testvloot voor een groep geselecteerde gebruikers, die de auto’s gedurende twee jaar in de praktijk zullen testen. Het gaat daarbij niet alleen om technische aspecten van de auto, maar ook om de manier waarop de gebruikers de auto gebruiken.

Waardevolle testresultaten
Een puur elektrisch aangedreven auto rijdt wezenlijk anders dan een auto met een verbrandingsmotor. In de testperiode kunnen technici van Volvo ontdekken hoe gebruikers met dat verschil omgaan. ‘De testresultaten zijn waardevol voor de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s. We verwachten ook cruciale input te verzamelen voor makers van infrastructuur en voor aanvullende diensten om oplaadbare auto’s in de toekomst attractief te maken’, aldus Stegland.

Nieuw instrumentarium
De elektrisch aangedreven Volvo C30 oogt op het eerste gezicht als een reguliere C30. Hij biedt ook dezelfde veiligheid, hetzelfde comfort en evenveel interieurruimte. Het meest in het oog springende verschil is het nieuwe instrumentarium in de auto, vooral de meters en de lay-out wijken wat af van die in de conventionele C30. Er is een modern gestileerde combinatiemeter die snelheid en energieverbruik weergeeft. Ook zijn er enkele nieuwe aanduidingen te zien, zoals de laadtoestand van de accu en andere zaken die bij dit type auto van belang zijn.
De elektrisch aangedreven Volvo C30 heeft ook geen versnellingen. De motor zorgt voor een traploze acceleratie, waarbij de maximale trekkracht direct volledig voorhanden is. ‘Rijden zonder motorgeluid is een heel bijzondere ervaring’, zegt Stegland. ‘De auto reageert meteen. We moeten echter nog heel wat tijd besteden aan een transmissie waarmee het enerzijds comfortabel en veilig rijden is, maar die aan de andere kant optimaal de capaciteit van de accu benut bij elke snelheid.’


Als een reguliere C30: fun, maar dan zonder emissies
Een elektromotor gebruikt maar een kwart van de hoeveelheid energie die een verbrandingsmotor nodig heeft voor dezelfde prestaties. Dat efficiencyvoordeel maakt elektrische aandrijving steeds interessanter naarmate de prijzen van fossiele brandstof stijgen en naarmate de eisen met betrekking tot lagere CO2-uitstoot strenger worden.
De Volvo C30 die in Detroit debuteert, is voorzien van een lithium-ion-accupakket, dat op te laden is via het lichtnet thuis of bij oplaadpunten onderweg. Het duurt ongeveer acht uur om een leeg accupakket volledig op te laden. Als dat gebeurt met groene stroom, dan is de uitstoot van CO2 nagenoeg nihil volgens het principe ‘van bron tot aandrijving’.
De topsnelheid bij een vol accupakket bedraagt ongeveer 130 km/uur. De acceleratie van 0-100 km/uur vergt minder dan 11 seconden. De actieradius bedraagt maximaal 150 km en dat is genoeg voor het gemiddelde dagelijks gebruik van 90 procent van de automobilisten in Europa.

Even veilig als elke andere Volvo
De elektromotor is voorin gemonteerd en het accupakket (24 kWh) is midden onder de auto ondergebracht, op de plek waar gewoonlijk de uitlaat en de brandstoftank zijn gemonteerd, dus buiten het passagierscompartiment en uit de buurt van de kreukelzones.
‘De accu’s zijn ingekapseld en omgeven door een verstrekte stalen structuur. Elektrische auto’s vormen voor ons een interessante uitdaging in ons streven de veiligste auto’s ter wereld te produceren. Een elektrisch aangedreven Volvo moet even veilig zijn als elke andere nieuwe Volvo. Diezelfde norm hanteren we ook op het vlak van duurzaamheid, rijgedrag en bescherming bij een aanrijding’, zegt Thomas Broberg, Senior Safety Advisor bij Volvo.
 
Marktkansen voor elektrische auto’s
Voor de introductie van volledig elektrisch aangedreven auto’s zijn nog veel vraagstukken op te lossen. Paul Gustavsson, Director van Electrification Strategy bij Volvo, vertelt daarover: ‘Consumenten moeten het gevoel hebben dat dit type auto aantrekkelijk is om te rijden en te bezitten. Ze moeten daarom net zo comfortabel en veilig zijn en gelijkwaardige prestaties bieden als een auto met een andere krachtbron. Wij geloven in deze technologie en de praktijktest moet aantonen dat er marktpotentieel is voor elektrische aandrijving. Het aanbieden van een aantrekkelijke auto is echter niet genoeg. Er is ook subsidiëring nodig om hem financieel aantrekkelijk te maken voor kopers. We hopen dat de autoriteiten en andere partners in de samenleving Volvo Cars volgen in de onze strategie ‘Drive Towards Zero’, onze weg naar emissieloze mobiliteit.’
 
Technische specificaties elektrisch aangedreven Volvo C30
Model:  Volvo C30 - volledige vierzitter
 
Motor: elektromotor 40/82 kW
 
Max. vermogen: 82 kW (111 pk)
 
Acceleratie 0-100 km/uur: 10,5 seconden
 
Oplaadtijd: via het lichtnet (230 volt/16 ampère) in minder dan 8 uur
 
Actieradius: 150 km (NEDC-cyclus)
 
Accucapaciteit: 24 kWh nominaal, waarvan 22,7 kWh wordt gebruikt voor de aandrijving van de auto
 
Accupakket gewicht: 280 kg
 
Uitstoot CO2: Geen