NIEUWE NISSAN MICRA

07/01/2011

4de generatie stelt nieuwe wereldstandaard voor compacte auto’s
NIEUWE NISSAN MICRA: onderscheidend, innovatief en aantrekkelijk

Schiphol-Rijk, 22 september 2010 – Sinds de lancering van de eerste generatie heeft de Nissan Micra wereldwijd een uitstekende reputatie verworven als betrouwbare en gebruiksvriendelijke compacte auto. De volledig nieuwe Micra bouwt voort op deze reputatie, onder meer met innovaties als een efficiënte 1,2-literbenzinemotor met een CO2-emissie van slechts 95 g/km, tot 125 g/km voor de uitvoering met een nieuwe CVT-transmissie.

De nieuwe Micra in het kort:
·     Ruim interieur, compacte buitenafmetingen
·     Gebouwd op geheel nieuw, gewichtsbesparend platform
·     Benzinemotor met CO2-emissie van slechts 95 g/km
·     Nieuwe CVT-transmissie met innovatieve technologie

Voor de nieuwe Nissan Micra is er keuze uit twee geheel nieuwe driecilinder benzinemotoren met een motorinhoud van 1,2 liter. Een versie is uitgerust met variabele kleptiming (VTC) en levert een vermogen van 59 kW en een koppel van 108 Nm. Zijn brandstofverbruik is laag en mede daardoor produceert deze motorvariant maar 115 gram CO2 per kilometer. De andere versie van de 1.2 is voorzien van een super charger met directe brandstofinjectie voor een vermogen van 72 kW en een koppel van 142 Nm. Het verbruik en de CO2-uitstoot van deze driecilinder is nog lager dan dat van eerstgenoemde, namelijk slechts 95 g/km. In de praktijk zijn beide versies zo efficiënt dat Nissan de nieuwe Micra niet met een dieselmotor levert.

De beslissing om de Micra alleen met een benzinemotor te leveren, is gebaseerd op een gedetailleerd marktonderzoek. Dit onderzoek wijst uit dat Europese klanten die in de markt zijn voor een compacte auto een significante meerprijs betalen voor een model met een lage CO2-uitstoot, vaak door de duurdere dieselversie aan te schaffen. Op basis hiervan besloot Nissan om een geavanceerde benzinemotor te ontwikkelen die schoner en zuiniger is dan een dieselmotor met vergelijkbare prestaties. Op deze manier hoeven klanten niet extra te betalen om in een stadsauto met een lage CO2-uitstoot te rijden.

De Micra 1.2 handgeschakeld heeft een B-label en een bijtelling van 20%. De in 2011 leverbare Micra 1.2 met 95 g/km heeft een A-label en 14% bijtelling.

Innovatieve CVT
De twee motoren zijn naar keuze leverbaar met een handbediende vijfversnellingsbak of Nissans nieuwe Continu Variabele Transmissie (CVT). Als eerste ter wereld maakt de CVT gebruik van een subplanetair tandwielstelsel voor een groter overbrengingsbereik. Ook wordt een kleinere riemschijf toegepast, waardoor de transmissie dertien procent lichter is dan eerdere CVT’s van Nissan. Het grotere bereik van de versnellingbak maakt de 1,2-litermotor net zo zuinig als een 1,0-litermotor, zonder gevolgen voor het pittige acceleratievermogen van de auto.

Licht en wendbaar
De nieuwe Micra staat op een geheel nieuw, gewichtsbesparend onderstel, het zogeheten V-platform. Dit platform is zo stijf en zo licht mogelijk gemaakt om het rijdrag, de prestaties en het brandstofverbruik op een positieve manier te beïnvloeden. Niet alleen op het onderstel werd gewicht bespaard. Zo is onder meer de brandstoftank van de nieuwe Micra 2,2 kilogram lichter en ook de voorwielophanging weegt maar liefst 9 kilogram minder dan de ophanging van de vorige versie. Het eindresultaat van alle ‘afslankmaatregelen’ is dat de nieuwe Micra zo’n 25 kilo lichter is dan zijn voorganger.

Met alleen gewichtsreductie namen de Nissan-technici geen genoegen. Ze zorgden daarom ook voor een wegligging en dynamische rijkarakteristiek die plezierige wendbaarheid combineert met verfijning en rust. De wielophanging van Nissans nieuwe V-platform is zo compact dat die weinig ruimte inneemt en geen invloed heeft op de rijdynamiek. Veel aandacht is ook besteed aan het vermogen van het onderstel om hobbels in het wegdek te absorberen. Daardoor rijdt de Micra bijna sereen over slechte wegdekken zonder dat dat invloed heeft op de stabiliteit bij hoge snelheden.
Het gebruik van het V-platform levert tevens een belangrijke bijdrage aan de hoge botsveiligheid. De structuur is ontwikkeld om de krachten van een frontale aanrijding te absorberen door middel van geavanceerde kreukelzones. Dankzij extra verstevigingen is de passagiersruimte in hoge mate bestand tegen vervorming. De Micra is bovendien standaard voorzien van twee frontale airbags en zij- en gordijnairbags.

Boemerang
‘De auto moet een publiek wereldwijd aanspreken’, zegt Makoto Yamane, Associate Product Chief Designer. ‘Daarvoor is een elegante voorzijde nodig die tegelijkertijd verfijning uitdrukt.’ Een uniek designelement van de auto – de geïntegreerde grille die is opgebouwd uit twee lagen – is het sleutelelement. Ook de klassieke vormen van de Micra zijn cruciaal. Daarom heeft het nieuwe model de typerende gebogen ruitlijn, een kenmerkend onderdeel van de Micra-traditie, -identiteit en -aantrekkingskracht. Aerodynamica speelt ook een belangrijke rol in het design van de Micra. Om deze reden heeft de auto zijn ronde vormen behouden, maar het verklaart tevens de aanwezigheid van de boemerangvormige profielen die zijn ingebed in het dak. Ze zitten er om de resonantie in de cabine bij hoge snelheid te verminderen, maar ook om het brandstofverbruik te drukken.

Compact is de Micra nog altijd. Wel groeide hij 61 millimeter in de lengte en nam de hoogte iets af. De wielbasis is groter waardoor de wielen zich nog meer op de hoeken van de auto bevinden. Het resultaat is een ruimer interieur. Om het ontwerp van de buitenzijde en binnenzijde op elkaar te laten aansluiten, introduceert Nissan connected coocon design met een repeterend dashboardontwerp: de ronde behuizing van het instrumentenpaneel wordt herhaald in het identiek gelijnde dashboardkastje aan de andere zijde.

Parkeerhulp
De Visia, Acenta en Tekna zijn de beschikbare uitvoeringen van de Nissan Micra. Tot de standaarduitrusting van de auto behoren stuurbekrachtiging, 6 airbags, elektrisch bedienbare ramen vóór en ESP. De Acenta-uitvoering voegt hier nog eens een geavanceerd geluidssysteem, een volautomatische airconditioning en een cruisecontrole aan toe. Voor wie prijs stelt op innovaties als Nissan Connect – een navigatie- en audiosysteem – en Parking Slot Management, dat parkeerplaatsen ‘scant’ om te kijken of de Micra past, is er de Tekna-uitvoering. Opties als Intelligent Key, een glazen panoramadak, een regensensor, een start-/stopknop en een boordcomputer die allerlei praktische informatie geeft, zijn ook voorhanden.

‘De Micra is een zeer belangrijke auto in de geschiedenis van Nissan, te meer omdat het de eerste Japanse auto is die de Internationale Auto van het Jaar-verkiezing heeft gewonnen. Zijn populariteit is grenzeloos: jong en oud, beginnende en ervaren bestuurders, mannen en vrouwen – de auto heeft aantrekkingskracht op iedereen. De nieuwe Micra krijgt een zware taak, maar desondanks zijn we ervan overtuigd dat de auto een succes wordt in Europa. Hij heeft alle eigenschappen die hem onderscheiden van de rest: innovatieve technologie, comfort en verfijning, een ruim interieur, compacte buitenmaten en dit alles voor een concurrerende prijs’, besluit Vincent Wijnen, Nissans Europese Vice President voor Marketing.

De nieuwe Nissan Micra is leverbaar vanaf november 2010 met een vanafprijs van
€ 11.200 euro incl. BTW/BPM (1.2 115 g/km Visia). De versie met 95 g/km zal medio 2011 leverbaar zijn.