Testverslag Volvo V70 2.5d classic bouwjaar 1999
ingevoerd op 27-6-2011
De V70 classic is een doorontwikkeling van de Volvo 850, het model waar de grote verandering voor de Zweedse Volvo’s begon en wel de omslag van achter- naar voorwielaandrijving en de introductie van de heerlijke vijfcilinderreeks. Deze V70 wordt aangeboden door Nordicar te Heerhugowaard. Nordicar is een Volvo gespecialiseerd bedrijf met een zeer ruime ervaring van het importeren van in goede staat verkerende Volvo’s uit vooral Noord Europa.
Bouwperiode en uitvoering
De V70 classic is geproduceerd vanaf 1997-2000 waarbij een kleine modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1999. De auto is geleverd met 5-cilinder benzinemotoren van 126-265 pk en een 5-cilinder dieselmotor (Audi) van 140 pk. De V70 classic is een station uitvoering, daarnaast was de auto ook leverbaar als sedan en heette dan S70.
De auto in deze test is van eerste eigenaar met een volledig bekende onderhoudhistorie. Het betreft een V70 classic met een 2.5d dieselmotor van 140 pk gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. De dieselmotor kenmerkt door een wat rauwe loop, maar geeft wel een gevoel van overwinbaarheid en is voor het type motor zeer zuinig (6 liter / 100 kilometer is goed mogelijk). De krachtontwikkeling ontplooit zich bij lage toerentallen en is beschikbaar over een breed toerentalbereik. De V70-modellen zijn onverwoestbaar, kilometerstanden van auto’s die 500000 kilometer of meer hebben gereden zijn meer regel dan uitzondering.
Het betreft een uitvoering met onder andere: volledig lederen interieur, klimaatcontrole, geïntegreerde radio-cd speler, lichtmetalen 15 inch velgen, een boordcomputer, centrale deurvergrendeling afstandsbediend, rubberen kofferbak- en vloermatten, verzwaarde achterveren en een trekhaak.
Voorkomende problemen
De V70 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn een niet goed werkende airco door problemen met de aircocompressor of condensor, lekkage van de kachelradiator en ruimte in draagarmen.
Bij de dieselmotor kan het gebeuren dat de injectoren problemen geven waardoor de roetuitstoot toeneemt en een lekkende waterpomp.
Staat van de testauto
Het unieke van de geteste auto is de V70 van 1eigenaar is geweest en altijd onderhoud heeft gehad bij de dealer. Het testexemplaar heeft 180.000 kilometer gereden, wat voor een Volvo-diesel van 1999 uitzonderlijk laag is. Geen van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen zijn tijdens de testrit geconstateerd.
Het interieur is voorzien van volleder, is schoon en rookvrij. Het leder van de bestuurdersstoel is in het zitvlak beschadigd, voor het overig geen beschadigingen waargenomen. De stoelen zitten voortreffelijk en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto. Het exterieur van de auto is strak.
Prijsstelling
De V70 is verkocht.
Plus en min
Plus Min
Duurzaam materiaalgebruik Inmiddels gedateerd uiterlijk
Heerlijke rijdersauto
Vijf-cilinder krachtbron
Dealer onderhouden
Conclusie
De V70 classic 2.5d is echt een auto waarbij je vanavond bedenkt: ik rijd morgen even in één keer naar Noord Italië zonder zwaar vermoeid te raken. De auto is in goede staat, wordt afgeleverd met nieuwe remschijven- en voorbanden. De auto verzorgt op ieder moment voor rijplezier.
Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden.