Volvo zet volgende stap in ontwikkeling elektrische auto
1.000 kilometer meer reikwijdte dankzij Range Extender
Volvo heeft met steun van de Swedish Energy Agency en de EU drie elektro-auto’s ontwikkeld met elk een elektromotor en een zogenoemde Range Extender; een benzinemotor. De drie Volvo’s maken echter elk op een andere manier gebruik van die compacte benzinemotor voor een zo groot mogelijke actieradius. Volvo start in het eerste kwartaal van 2012 met het testen van deze auto’s.
De door Volvo ontwikkelde Range Extender, een compacte en schone benzinemotor die de elektromotor helpt met een grotere actieradius als gevolg, is een oplossing voor het beperkte bereik dat inherent is aan volledig elektrisch aangedreven auto’s. Dankzij de Range Extender is van dat nadeel geen sprake: de actieradius van Volvo’s elektro-auto’s is dankzij de toepassing van de verbrandingsmotor (CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km) toegenomen met maar liefst 1.000 kilometer.
Welke versie is de beste stap
Volvo gebruikt de drie verschillende auto’s - twee Volvo’s C30 en een V60 - om te kunnen uitwijzen welke versie de beste stap is naar de ontwikkeling van een elektro-auto. Alle drie de auto’s zijn om die reden uitgerust met een driecilinder benzinemotor (de Range Extender) en een systeem om remenergie terug te winnen (brake energy regeneration). Het verschil zit in de manier waarop de verbrandingsmotor wordt toegepast: in serie of parallel. Overigens functioneert de Range Extender op zowel benzine als bio-ethanol (E85). De twee Volvo’s C30 zijn gebaseerd op de Volvo C30 Electric.
Volvo C30 met in serie geschakelde Range Extender
Deze test-C30 is voorzien van driecilinder benzinemotor (60 pk/45 kW) die onder de kofferbakruimte is geplaatst. De auto is uitgerust met een brandstoftank met een inhoud van 40 liter. De verbrandingsmotor is aangesloten op een generator (40 kW) die elektriciteit opwekt om de 111 pk (82 kW) sterke elektromotor te voeden. Een andere optie die deze versie biedt is om de generator de accu te laten opladen, waardoor de auto verder kan rijden op alleen elektriciteit. Op deze manier zorgt de Range Extender voor een toename van de actieradius met ruim 1.000 kilometer - bovenop de 110 kilometer waarin de accu voorziet.
Volvo C30 met parallelgeschakelde Range Extender
In deze variant levert de driecilinder benzinemotor dankzij een turbo meer vermogen (190 pk/140 kW). Het verschil met de eerstgenoemde C30 is de parallelschakeling; de benzinemotor drijft de achterwielen aan via een automatische zestrapstransmissie (bij de eerste C30-versie zorgt de Range Extender niet direct voor de aandrijving). Deze C30-variant is ook voorzien van een generator (40 kW) die de accu kan opladen om voor langere tijd puur elektrisch aangedreven te rijden. In dat geval levert de elektromotor eveneens 111 pk (82 kW). Samen met de benzinemotor bedraagt het vermogen maar liefst meer dan 300 pk (220 kW). Ook bij deze C30-variant zorgt de Range Extender voor een toename van het bereik met ruim 1.000 kilometer - bovenop de 75 kilometer waarin de accu voorziet.
Volvo V60 met parallelgeschakelde Range Extender
In de V60 bevindt de volledige aandrijflijn zich onder de motorkap. De 111 pk (82 kW) sterke elektromotor wordt aangevuld door een driecilinder benzinemotor die 190 pk (140 kW) levert, een automatische tweetrapstransmissie en een generator (40 kW). De V60 is voorzien van een brandstoftank van 45 liter voor benzine of bio-ethanol. De kracht van de verbrandingsmotor gaat via de transmissie naar de voorwielen, maar kan ook naar de accu geleid worden om deze op te laden. Tot een snelheid van 50 km/uur gebruikt de V60 alleen elektriciteit voor de aandrijving, bij hogere snelheden springt de benzinemotor bij. Bovendien laadt deze verbrandingsmotor de accu op als het accupeil beneden een bepaald niveau zakt. Dankzij deze oplossing geeft de Range Extender de V60 een actieradius van meer dan 1.000 kilometer.