Testverslag Volvo V70 R bouwjaar 2005, “de geweldenaar”

ingevoerd op 10-10-2011

Een V70R, een speciale lijn binnen het Volvo imperium. Een auto die continu aanzet tot geweldige prestaties, vergelijkbaar met de grote sportwagen merken. In het geval van de geteste uitvoering ook nog redelijk voordelig te rijden door de ingebouwde G3-gasinstallatie. Deze stoere Estate uit Zweden wordt aangeboden door Nordicar te Heerhugowaard. Nordicar is een Volvo gespecialiseerd bedrijf met een zeer ruime ervaring in het importeren van in goede staat verkerende Volvo’s uit metname Noord Europa.
 
Bouwperiode en uitvoering
De V70-type 2 is geproduceerd van 2000-2007 met een modelwijziging in 2004. De auto is geleverd met 5-cilinder benzine motoren van 140-300 pk (type R) en 5-cilinder dieselmotoren van 126 tot 185 PK.
De auto in deze test is een V70 R 2.5 vijfcilinder motor met 300 PK gekoppeld aan een automatische versnellingsbak in combinatie met vierwielaandrijving. De auto is van 2005, na de modelwissel wat onder andere herkenbaar is aan de middenconsole en gewijzigde achterlichten en koplampen. De motor in deze auto kenmerkt zich door een hoog koppel en gigantisch beschikbaar vermogen, wat goed op het wegdek overbrengbaar is door vierwielaandrijving. Door de geïnstalleerde LPG-installatie zijn de verbruikskosten beheersbaar

Voorkomende problemen
De V70 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn een niet goed werkende airco door problemen met de aircocompressor of condensor, ruimte in draagarmen, foutmeldingen ABS veroorzaakt door ABS-regeleenheid en bij de benzinexemplaren een defect gasklephuis. In geval van de AWD kunnen problemen voorkomen in de aandrijflijn door de viscosekoppeling, extra aandrijfdifferentieel en aandrijfassen. Modellen van na 2002 kennen deze problemen niet door toepassing van een Haldex-koppeling.

Staat van de testauto
Het testexemplaar kenmerkt zich door een extreem lage kilometerstand. De testauto is oorspronkelijk geleverd aan de andere zijde van de Atlantische oceaan waarna deze in 2010 in Nederland is ingevoerd met 16000 mijlen. Vervolgens is LPG ingebouwd en heeft de testauto nu 28000 mijlen gereden. De auto geeft ontzettend veel rijplezier, verbruikt bij snel rijgedrag 15 liter per 100 kilometer op LPG. De auto is voorzijn van een onderstel met de mogelijkheden comfort, sport en advanced. Het interieur is voorzien van volledig leder in de kleur crème en is schoon en onbeschadigd. De auto is voorzien van een audioinstallatie met 3-CD wisselaar, origineel schuif- kanteldak en Xenon koplampen. Van de rubriek “voorkomende problemen” zijn geen gebreken geconstateerd. Waargenomen zijn licht trillende voorremmen en regelmatig uitvallende cruisecontrole. Afhankelijk van de wijze van aflevering worden bovengenoemde constateringen verholpen.

Prijsstelling
De ”geweldenaar” is verkocht.

Plus en min
Plus                                                      Min
Duurzaam materiaalgebruik                    Heb ze niet kunnen ondekken
Sportonderstel
Extreem veel rijplezier
Door LPG vriendelijke gebruikskosten

Conclusie
Een speciale V70 die aanzet tot snelle prestaties en een continu “big Smile”. De auto is niet goedkoop, maar de toenmalige nieuwprijs was dan ook 85000 euro. Het weggedrag is instelbaar en in de stand advanced zelfs superstrak. Voor mij behoort dit tot de top van Volvo en bereikt de auto de eerste plaats op mijn wensenlijst.

Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden
V70 R linker zijkant V70 R linker zijkant
V70 R rechter zijkant V70 R rechter zijkant
V70 R interieur linksvoor V70 R interieur linksvoor
V70 R interieur linksachter V70 R interieur linksachter
V70 R dashboard V70 R dashboard
V70 R LPG-installatie V70 R LPG-installatie
V70 R electrische stoelverstelling V70 R electrische stoelverstelling
V70 R advanced onderstel V70 R advanced onderstel