Testverslag Volvo S70 2.5 Exclusive comfort bouwjaar 1998
ingevoerd op 2-11-2011
De S70 is een doorontwikkeling van de Volvo 850, het model waar de grote verandering voor de Zweedse Volvo’s begon en wel de omslag van achter- naar voorwielaandrijving en de introductie van de heerlijke vijfcilinderreeks. Deze S70 wordt aangeboden door autobedrijf R. Bakker, een all-round garagebedrijf met een divers aanbod van auto’s.
Bouwperiode en uitvoering
De S70 is geproduceerd vanaf 1997-2000 waarbij een kleine modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1999. De auto is geleverd met 5-cilinder benzinemotoren van 126-265 pk en een 5-cilinder dieselmotor (Audi) van 140 pk. De S70 is een sedan uitvoering, daarnaast was de auto ook leverbaar als station en heette dan V70. De auto in deze test heeft een volledig bekende onderhoudhistorie. Het betreft een S70 met een benzine motor van 140 pk gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. De benzinemotor kenmerkt door een vrijwel direct na starten, zijdezachte loop met de kenmerkende “roffel” tijdens accelereren. Het brandstofverbruik ligt rond 10 liter / 100 kilometer. De krachtontwikkeling ontplooit zich bij toerentallen rond de 3000 en zet zich door tot 6000 toeren. De versnellingsbak kenmerkt zich door lange versnellingen waardoor vaker wordt geschakeld, echter wel lage toerentallen bij hogere reissnelheden. De S70-modellen zijn onverwoestbaar, kilometerstanden van auto’s die 500000 kilometer of meer hebben gereden zijn meer regel dan uitzondering.
Het betreft een uitvoering met onder andere: volledig halflederen interieur, klimaatcontrole, geïntegreerde audiocassettespeler met Cd-wisselaar in kofferruimte, origineel navigatiesysteem, lichtmetalen 16 inch velgen, een boordcomputer, centrale deurvergrendeling afstandsbedient, stoelverwarming, alarminstallatie en een trekhaak.
Voorkomende problemen
De S70 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn een niet goed werkende airco door problemen met de aircocompressor of condensor, lekkage van de kachelradiator en ruimte in draagarmen.
Bij de dieselmotor kan het gebeuren dat de injectoren problemen geven waardoor de roetuitstoot toeneemt en een lekkende waterpomp.
Staat van de testauto
Het unieke van de geteste auto is de S70 volledig garage is onderhouden. Het testexemplaar heeft 271500 kilometer gereden, wat voor een Volvo van 1998 betrekkelijk laag is. Geen van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen zijn tijdens de testrit geconstateerd. Het enige dat opviel is een licht schuddend stuur omstreeks 140 km/h, dat waarschijnlijk oplosbaar is middels balanceren van de voorwielen. Het interieur is voorzien van halfleder, is schoon en rookvrij. De stoelen zitten voortreffelijk en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto. Het exterieur van de auto is oppervlaktebeschadigd aan het linker voorportier en de rechter dorpel.
Prijsstelling
De S70 is verkocht.
Plus en min
Plus Min
Duurzaam materiaalgebruik Inmiddels gedateerd uiterlijk
Heerlijke rijdersauto
Vijf-cilinder krachtbron met de roffel
Volledig onderhoudsboekje
Conclusie
De S70 verkeerd in een dusdanige staat, goed voor nog vele jaren.
Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden