Na Volvo S60 nu ook V60 met 20 % bijtelling
Belangrijke CO2-reductie Volvo motoren
Volvo Car Corporation zet wederom revolutionaire stappen op het gebied van reductie van CO2-uitstoot. Naast de Volvo S60 DRIVe komen nu ook de volgende modellen in aanmerking voor het gereduceerde bijtellingstarief van 20 procent: de S60 DRIVe met automatische Powershift-transmissie, de S60 T3 met handgeschakelde transmissie en de V60 T3 met handgeschakelde transmissie.
Het is Volvo gelukt om het brandstofverbruik van auto’s met automatische transmissie te verlagen tot hetzelfde niveau als dat van handgeschakelde versies. De 1,6-liter dieselmotor met automatische Powershift-transmissie heeft nu hetzelfde lage verbruik en dezelfde lage CO2-uitstoot als de handgeschakelde DRIVe-varianten.
De Volvo S60 met 1,6-liter dieselmotor (85 kW/115 pk) en Powershift-transmissie heeft een verbruik van 4,3 l/100 km. De bijbehorende CO2-uitstoot is slechts 114 g/km, waardoor het model in aanmerking komt voor het gereduceerde bijtellingstarief van 20 procent bij zakelijk gebruik. Hetzelfde gold al voor de handgeschakelde S60 DRIVe-variant.
Het verbruik van de Volvo V60, V70 en S80 met 1,6-liter dieselmotor en Powershift bedraagt 4,5 l/100 km. De CO2-uitstoot van deze modellen komt op 119 g/km.
De zuinige DRIVe-diesels met automaat zijn per direct te bestellen. De Volvo S60 is te koop voor prijzen vanaf 32.995 euro en de V60 vanaf 34.695 euro. De meerprijs van de Powershift-transmissie is 2.800 euro.
Technische verbeteringen
Het zuinige brandstofverbruik en de lage CO2-uitstoot zijn het resultaat van een aantal technische verbeteringen:
- minder wrijving tussen de onderdelen van de versnellingsbak;
- aangepaste software voor de motor en de versnellingsbak;
- het start-stopsysteem stopt de dieselmotor al terwijl de auto nog uitrolt (met een snelheid onder de 5 km/uur);
- alle elektronische systemen zijn geoptimaliseerd voor een lager brandstofverbruik.
S60 en V60 T3 benzinemotor met 20% bijtelling
Volvo’s plan ”DRIVe Towards Zero” omvat ook het verbeteren van de benzinemotoren. Door de viercilinder 1,6-liter T3-motor (110 kW/150 pk, leverbaar in de Volvo S60 en V60) te optimaliseren, zijn de motorexperts erin geslaagd het brandstofverbruik terug te brengen tot 5,8 l/100 km in de Volvo S60. De bijbehorende CO2-uitstoot bedraagt 135 g/km. Voor de V60 T3 bedraagt de CO2-uitstoot 139 g/km.
Hiermee komen de handgeschakelde T3 versies van zowel de S60 als de V60 in aanmerking voor het gereduceerde bijtellingstarief van 20 procent.
’Het is noodzakelijk om de CO2-emissies onder de 140 g/km te houden in verband met de zakelijk aantrekkelijke 20% bijtellingsgrens. Met enkele kleine, maar significante aanpassingen is het ons gelukt in de T3-versie. Ook hebben we de versnellingsbakverhoudingen geoptimaliseerd voor maximale brandstofefficiency zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development van Volvo Car Corporation.
Powershift voor S60 en V60 T3 motor
Nieuw in het motorenaanbod zijn ook de Powershift automaat versies van de S60 en V60 met T3 motor. De verbruiks- en emissiecijfers voor de direct ingespoten T3-motor met automatische Powershift-transmissie in een Volvo S60 zijn 7,1 l/100 km en 164 g/km.
Europees leider in reductie van CO2-uitstoot
De leidende positie van Volvo Car Corporation ten opzichte van de overige Europese autofabrikanten op het gebied van reductie van CO2-emissie blijkt ook uit de jaarlijkse analyse van de Europese Federatie voor Transport & Milieu. Volvo Car Corporation liet in 2010 de acht grootste Europese autofabrikanten achter zich door de overall CO2-emissie te reduceren met maar liefst 9 procent. ’Dit prachtige resultaat is het gevolg van onze focus op milieu in het kader van ons plan ”DRIVe Towards Zero”. We besteden een derde van ons onderzoeksbudget aan het reduceren van CO2-emissies. Met ons nieuwe VEA-motorengamma (Volvo Environmental Architecture), dat uitsluitend uit viercilindermotoren bestaat, blijven we onze grootste concurrenten verslaan op het gebied van brandstofverbruik’, aldus Mertens.