Testverslag Volvo 940 limited, bouwjaar 1998

ingevoerd op 22-2-2012

De 940 is een doorontwikkeling op de 740, de middenklasser van Volvo in de 80’er en 90’er jaren van de vorige eeuw. Het unieke van deze statige Volvo is dat de auto nieuw is geleverd door de dealer en daar vervolgens al het onderhoud heeft genoten. De auto wordt geleverd door Volvodealer TVK, de Volvo dealer van de kop in Noord Holland.

Bouwperiode en uitvoering
De 940 is geproduceerd vanaf 1991-1998 waarbij een modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1996. De auto is tot en met 1994 geleverd met meerdere benzinemotoren van 112–165 pk en vanaf 1996 met benzinemotoren van 135-165 pk. Daarnaast is de auto in de eerste periode leverbaar geweest met 6-cilinder dieselmotoren van 82-122 pk.
De auto in deze test is een 940 estate met een 2.3 benzinemotor van 135 pk gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De auto heeft een kilometerstand van 266000 km. De auto heeft een hoog koppel bij een laag toerental, hierdoor is de auto met lage toerentallen te rijden. Enig nadeel is het brandstofverbruik, houd rekening met een verbruik van 1 op 9 kilometer.
De 940-modellen zijn net als de andere grotere modellen van het merk onverwoestbaar, kilometerstanden van auto’s die 500000 kilometer of meer hebben gereden zijn meer regel dan uitzondering. Het betreft een uitvoering met onder andere: climatecontrole, radio/CD-audio, lichtmetalen 16 inch velgen, vollederen bekleding, dakrailing, centrale deurvergrendeling, stoelverwarming en een trekhaak.

Voorkomende problemen
De 960 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn krakende draagarmen door verweerde rubbers, loslatende deurbekleding en soms wat elektrische problemen.

Staat van de testauto
De auto is door TVK geleverd en onderhouden en verkeerd in goede staat. De auto heeft rondom oppervlaktebeschadigingen maar is wel roestvrij. In het interieur zijn ook wat gebruikssporen zichtbaar zoals een gat in de vloerbekleding aan de bestuurderszijde, deksel dashboardkastje is los, de richtingaanwijzer komt niet terug in neutraalstand na een bocht naar rechts en het leer van de passagiersstoel kenmerkt craquelé in het leer. Technisch is het in de basis een goede auto, de distributiesnaar is onder andere kortgeleden vervangen en nog belangrijker, de auto is dealeronderhouden. Technisch zijn de volgende punten geconstateerd: speling in een stuur- of fuseekogel en een geluid producerende multisnaar (vermoedelijk versleten poelie). De auto ruikt fris en er is niet in de auto gerookt. De stoelen zitten voortreffelijk en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto.

Prijsstelling
De 940 Limited is verkocht.

Plus en min
Plus                                              Min
Duurzaam materiaalgebruik            Inmiddels gedateerd uiterlijk
Heerlijke rijdersauto                       Hoog brandstofverbruik
Ruime auto
Dealer onderhouden

Conclusie
Een 940 in combinatie met lederen bekleding en automatische versnellingsbak wordt zelden aangeboden en is voor mij de ideale combinatie. De 940 wordt dikwijls de beste Volvo ooit genoemd. Bij dit type zijn zeer hoge kilometerstanden mogelijk zonder hoge onderhoudskosten. Doordat de motor een hoog koppel heeft bij laag toerental maakt dat de auto uitnodigt tot rustig rijgedrag. De geconstateerde afwijkingen zijn eenvoudig te verhelpen.

Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden
Volvo 940 limited linker zijkant Volvo 940 limited linker zijkant
Volvo 940 limited rechter zijkant Volvo 940 limited rechter zijkant
Volvo 940 limited interieur linksvoor Volvo 940 limited interieur linksvoor
Volvo 940 limited interieur linksachter Volvo 940 limited interieur linksachter
Volvo 940 limited kofferruimte Volvo 940 limited kofferruimte
Volvo 940 limited distributiesnaar Volvo 940 limited distributiesnaar
Volvo 940 limited dashboard Volvo 940 limited dashboard
Volvo 940 limited onderhoudsboekje Volvo 940 limited onderhoudsboekje