Testverslag Volvo V70 2.5d classic bouwjaar 1998

ingevoerd op 5-3-2012

De V70 classic is een doorontwikkeling van de Volvo 850, het model waar de grote verandering voor de Zweedse Volvo’s begon en wel de omslag van achter- naar voorwielaandrijving en de introductie van de heerlijke vijfcilinderreeks. Deze V70 komt uit België en wordt aangeboden door Nordicar te Heerhugowaard. Nordicar is een Volvo gespecialiseerd bedrijf met een zeer ruime ervaring van het importeren van in goede staat verkerende Volvo’s uit vooral Noord Europa.

Bouwperiode en uitvoering
De V70 classic is geproduceerd vanaf 1997-2000 waarbij een kleine modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1999. De auto is geleverd met 5-cilinder benzinemotoren van 126-265 pk en een 5-cilinder dieselmotor (Audi) van 140 pk. De V70 classic is een station uitvoering, daarnaast was de auto ook leverbaar als sedan en heette dan S70.
De auto in deze test is van eerste eigenaar met een volledig bekende onderhoudhistorie. Het betreft een V70 classic met een 2.5d dieselmotor van 140 pk gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. De dieselmotor kenmerkt door een wat rauwe loop, maar geeft wel een gevoel van overwinbaarheid en is voor het type motor zeer zuinig (6 liter / 100 kilometer is goed mogelijk). De krachtontwikkeling ontplooit zich bij lage toerentallen en is beschikbaar over een breed toerentalbereik. De V70-modellen zijn onverwoestbaar, kilometerstanden van auto’s die 500000 kilometer of meer hebben gereden zijn meer regel dan uitzondering.
Het betreft een uitvoering met onder andere: half lederen interieur, klimaatcontrole, radio-cd speler, lichtmetalen 15 inch velgen, een boordcomputer, centrale deurvergrendeling afstandbedient, elektrisch bedienbare ramen voor- en achter en een trekhaak.

Voorkomende problemen
De V70 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn een niet goed werkende airco door problemen met de aircocompressor of condensor, lekkage van de kachelradiator en ruimte in draagarmen.
Bij de dieselmotor kan het gebeuren dat de injectoren problemen geven waardoor de roetuitstoot toeneemt en een lekkende waterpomp.

Staat van de testauto
Het unieke van de geteste auto is de V70 van 1eigenaar is geweest en altijd onderhoud heeft gehad bij de dealer. Het testexemplaar heeft 178.000 kilometer gereden, wat voor een Volvo-diesel van 1998 uitzonderlijk laag is. Tijdens de testrit zijn een aantal afwijkingen geconstateerd zoals ruimte op draagarm linksvoor, ronkende interieurventilator en een defecte buitenspiegel links.
Het interieur is voorzien van halfleder en wordt schoon afgeleverd. De auto is niet rookvrij  . Het leder van de bestuurdersstoel is in de leuning licht versleten, voor het overig zijn geen beschadigingen waargenomen. De stoelen zitten voortreffelijk en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto. Het exterieur van de auto is strak.

Prijsstelling
De V70 is verkocht.

Plus en min
Plus                                                 Min
Duurzaam materiaalgebruik               Inmiddels gedateerd uiterlijk
Heerlijke rijdersauto                          Hier en daar gebruikssporen
Vijf-cilinder krachtbron
Dealer onderhouden

Conclusie
De V70 classic 2.5d is echt een auto waarbij je vanavond bedenkt, ik rijd morgen even in één keer naar Noord Italië zonder zwaar vermoeid te raken. De auto wordt in goede staat afgeleverd. De auto verzorgt op ieder moment voor rijplezier.

Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden
V70 classic 2.5d linker zijkant V70 classic 2.5d linker zijkant
V70 classic 2.5d linker zijkant V70 classic 2.5d linker zijkant
V70 classic 2.5d rechter zijkant V70 classic 2.5d rechter zijkant
V70 classic 2.5d interieur linksvoor V70 classic 2.5d interieur linksvoor
V70 classic 2.5d interieur rechtsachter V70 classic 2.5d interieur rechtsachter
V70 classic 2.5d dashboard V70 classic 2.5d dashboard
V70 classic 2.5d kilometerstand V70 classic 2.5d kilometerstand
V70 classic 2.5d onderhoudsboekje V70 classic 2.5d onderhoudsboekje