Computerfouten met grote impact

10-10-00

Dell computer nam 27.000 laptopaccu’s terug, omdat ze brandgevaarlijk waren. Toch heeft dit geen belangrijke invloed gehad op de reputatie of zakelijke resultaten van de computerfabrikant. Ook zullen Dells concurrenten weinig voordeel hebben van deze relatief kleine kwaliteitsfout. Als het incident al gevolgen heeft, zijn die gelegen in de proactieve en open houding ten opzichte van het publiek. Deze strategie kenmerkt de tegenwoordige pc-branche, waarin de concurrentie scherp is en de gevolgen van kwaliteitsproblemen geminimaliseerd moeten worden. Toch zullen in de komende dagen of weken sommige laptopeigenaars zich afvragen of hun accu’s wel brandveilig zijn, of ze nu wel of niet in de serie vallen die Dell terugneemt en of ze nu wel of niet bij Dell gekocht zijn. Die gevoeligheid met betrekking tot kwaliteitsfouten markeert een recente verandering in de marketingstrategieën van computermakers. De hardwaremarkt is duidelijk volwassen geworden. Veel consumenten realiseren zich dat computerfabrikanten hun onderdelen bij dezelfde fabrikanten inkopen, of bij verschillende fabrikanten die dezelfde processen hanteren. Daarom zullen zij zich gaan afvragen of Gateway- en IBM-laptopaccu’s niet hetzelfde probleem hebben. Dit alles maakt dat het voor computermakers niet meer verstandig is het product van de concurrent af te kraken. Met name in de zakelijke markt valt op dat hardwareleveranciers hun product niet meer presenteren als een superartikel van een topaanbieder, maar als een effectief onderdeel van de totale infrastructuur. (CNET)

(bron: Yournews IT)