Baywatch tenue voor Volvo XC70

Volvo XC70 Surf Rescue2007

De Californische strandwachten worden sinds tientallen jaren geromantiseerd in films en op tv. Hoewel ze het avontuur en de kameraadschap gemeen hebben met die wereld op het scherm, zijn deze mannen en vrouwen in het echt goed opgeleide professionals die hun werk uiterst serieus nemen. Volvo bewondert het werk van de strandwachten bewondert en bedacht een speciale auto voor deze helden. Deze Volvo XC70 Surf Rescue is een eerbetoon aan de moedige strandwachten die de badgasten beschermen.
 
Joel Alexandersson van het Volvo Concept Center in Göteburg kreeg de eervolle opdracht een unieke reddingsauto te ontwerpen voor de strandwachten. De auto moest een herkenbare Volvo zijn en Volvo’s kernwaarde veiligheid op een aansprekende manier uitdragen. Het interieurontwerp van de Volvo XC70 SR werd uitbesteed aan het styling center van Volvo in Barcelona. Larry Abele, hoofdontwerper bij het Volvo Monitoring and Concept Center in Camarillo, Californië coördineerde de bouw.

Strandcultuur
Verffabrikant DuPont ontwikkelde het kleurenschema van de XC70 SR, waarbij de surfers-lifestyle en de strandcultuur als uitgangspunt diende. De kleuren komen uit de ‘Global Advanced Design Show’ van DuPont, die staan voor de top in de autowereld. De kleur van de carrosserie is een in meerdere lagen opgebouwd geel, dat een parelmoerachtig effect geeft.

Opvallende decoraties zijn aangebracht als duidelijke herkenningstekens op een druk strand. Het speciale front van de auto is voorzien van een unieke aluminium grille uit één stuk. Beschermingsplaten voor de bodem voor en achter en bredere wielkastranden bieden bescherming tegen rondvliegend zand. De nieuwe voor- en achterzijde hebben een kortere overhang, zodat de Volvo niet snel zal vastlopen tegen steile hellingen. De auto is ruim 12 cm hoger gezet, waardoor de bodemvrijheid sterk is toegenomen en er plaats is voor speciaal ontworpen 20-inchwielen met 275/45R20-banden van Pirelli, die eveneens speciaal voor de XC70 SR zijn gemaakt. Het bandenprofiel is ontworpen voor los zand, terwijl tevens de grip op harde en onverharde ondergrond uitstekend is. Het subframe achter is versterkt met massieve aluminium componenten.

Op het dak van de XC70 SR is een aerodynamisch gevormde lichtbalk gemonteerd met een geïntegreerde houder voor een reddingssurfplank. Die draagt niet alleen bij tot het ruige uiterlijk van de XC70, het bevordert ook de aerodynamica doordat de set direct op de dakrails is bevestigd. Wanneer de auto uitrukt, kunnen berijder en bijrijder een reeks blauwe flitslichten aanzetten. Als aanvulling zijn zulke lichten ook in de voor- en achterlichtunits geïntegreerd én in het paneel onder de voorbumper en in de binnenspiegel.

Wetsuits
Strandwachten worden tijdens hun werkzaamheden nat en vuil, dus is het interieur van de XC70 SR daarop afgestemd zonder dat dat ten koste gaat van de stijl. Voor de bekleding van de kuipstoelen en die van de omklapbare achterbank is neopreen gebruikt dat ook voor wetsuits wordt toegepast. De bekleding is uitgevoerd in zwart en grijs en voorzien van heldergele inzetten. Decoratieve interieurpanelen zijn eveneens uitgevoerd in geel, aangepast aan de tinten van de carrosserie.

De volumineuze reddingsspullen die in de grote kofferruimte zijn opgeslagen, zijn gemakkelijk bereikbaar via de elektrisch openende achterklep. Een zuurstoftank, twee duikflessen, eerstehulp- en reanimatiesets en tal van andere medische zaken behoren tot de vaste uitrusting, die is bevestigd op de eveneens met neopreen beklede vloer.

De turboloze 3,2-liter zescilinder lijnmotor van de XC70 produceert 238 pk en een koppel van 320 Nm. De motor is gekoppeld aan een sequentiële zestrapsautomaat die ook handmatig kan worden bediend. Volvo’s vierwielaandrijving is standaard en Electronic Hill Descent Control maakt gebruik van de remmen en het koppel van de motor om van steile hellingen af te dalen.