Regels rond het nieuwe Handelsregister

ingevoerd op 21-5-2008

Per 1 juli 2008 geldt de nieuwe Handelsregisterwet. Daarbij gaat het nieuwe handelsregister functioneren als een nieuw integraal, digitaal basisregister van ondernemingen en andere rechtspersonen. In de nieuwe Handelsregisterwet zijn drie belangrijke wijzigingen voor ondernemingen opgenomen.

Vrije beroepen en anderen

Van oudsher was inschrijving in het Handelsregister verplicht voor onder meer eenmanszaken, vennootschappen onder firma, commanditaire vennootschappen, BV’s en NV’s. Die verplichting is nu uitgebreid met:
- vrije beroepsbeoefenaren die een onderneming drijven, zoals advocaten, notarissen en artsen;
- bedrijven waarin landbouw of visserij wordt uitgeoefend;
- verenigingen van eigenaren (VvE);
- overige privaatrechtelijke rechtspersonen;
- kerkgenootschappen;
- publiekrechtelijke rechtspersonen, zoals gemeenten.

Deze ondernemingen en rechtspersonen, die zich voorheen niet hoefden in te schrijven, krijgen vanaf 1 juli tot 31 december 2008 de tijd om zich daadwerkelijk in het Handelsregister in te schrijven. In principe hoeven zij hiervoor niet naar een Kamer van Koophandel toe. De Kamer van Koophandel benadert deze ondernemers rechtstreeks per brief. De nieuwe inschrijvers controleren of de gegevens kloppen, wijzigen ze of vullen de gegevens aan. Vervolgens kunnen ze de inschrijving ondertekend en voorzien van de eventueel benodigde bewijsmiddelen en een kopie van het legitimatiebewijs terugsturen naar de Kamer van Koophandel. Het staat de nieuwe inschrijvers uiteraard ook vrij om zich vanaf 1 juli 2008 zelf te melden bij de Kamer van Koophandel om zich te laten inschrijven.

Handelsregisternummer op alle schriftelijke uitingen inclusief e-mail

Ondernemingen die in het Handelsregister staan ingeschreven, zijn verplicht het Handelsregisternummer te vermelden op alle uitgaande brieven, orders, facturen, offertes en andere schriftelijke uitingen. Die verplichting geldt nu ook voor de website en zakelijke e-mails. BV’s en NV’s moeten als extra verplichting hun volledige naam en statutaire zetel op hun website vermelden.

Ook stichtingen en verenigingen moeten aan deze verplichting voldoen, maar alleen indien zij een onderneming hebben. De verplichting geldt niet voor VvE’s.

Inschrijven bij ieder Kamer van Koophandel
 
Inschrijvingen, doorgeven van wijzigingen en deponeren van bescheiden kan in het vervolg bij iedere Kamer van Koophandel. De ondernemer is dus niet verplicht om dit te doen bij de Kamer van Koophandel waar hij staat ingeschreven.

Bron: Accountancynieuws, 4 april 2008, nr. 7