Het nieuwe systeem is een belangrijke innovatie in Volvo’s continue speurtocht naar technologie die gevaarlijke situaties herkent en die de bestuurder actief helpen bij het voorkomen van een aanrijding.
‘Tot dusver hebben we systemen ontwikkeld die bijdragen aan het voorkomen van botsingen met andere voertuigen. Nu zetten we de volgende grote stap voor de veiligheid van onbeschermde weggebruikers. En nog belangrijker: bij de automatische remingreep hebben we de remkracht verhoogd van vijftig naar honderd procent, dus volledige stopkracht wordt benut. Voor zover wij weten is dit nog in geen enkele andere auto op de markt het geval’, aldus Thomas Broberg, veiligheidsexpert bij Volvo Car Corporation. ‘De toepassing van deze technologie is een belangrijke stap voor de realisatie van onze langetermijnvisie om auto’s te ontwikkelen die niet crashen. In 2020 willen we zover zijn dat niemand omkomt of verwond wordt in een Volvo.’
Ongevallen met voetgangers vooral in de stad
Afhankelijk van het land zijn in Europa bij 10 tot 25 procent van de ongelukken voetgangers betrokken. In de Europese hoofdsteden waren 1.560 verkeersslachtoffers te betreuren in 2007, waarvan 43 procent voetganger was. De snelheid van de auto maakt bij een aanrijding geweldig veel verschil voor de ernst van het letsel. Door de snelheid te beperken is significant veel voordeel te boeken. Bij 30 km/uur is de kans dat de voetganger het overleeft aanzienlijk groter dan bij 50 km/uur.
Aanrijding bij minder dan 20 km/uur voorkomen
‘Het systeem is zo ontwikkeld dat bij snelheden tot 20 km/uur een aanrijding met een voetganger geheel wordt voorkomen. Rijdt de auto sneller, dan wordt de botssnelheid uiteindelijk flink teruggebracht. In de meeste gevallen komt dat neer op een vermindering van ongeveer 75 procent van de botskrachten’, vertelt Thomas Broberg. Dezelfde technologie vermindert ook de kans op kop-staartaanrijdingen. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de bestuurders te laat of helemáál niet op de rem trapt voorafgaand aan de botsing. In eerste instantie waarschuwt het systeem de rijder zodat die zelf alsnog op tijd kan remmen om de botsing voor te zijn. Een automatisch remingreep volgt op het moment dat een botsing onoverkomelijk blijkt. Het systeem Collision Warning with Full Auto Brake voorkomt dan de aanrijding als het snelheidsverschil tussen de voertuigen niet meer dan 25 km/uur bedraagt.
Nauwkeurige detectie dankzij vernieuwende technologie
Collision Warning with Full Auto Brake met voetgangerssignalering maakt gebruik van een nieuwe, toonaangevende dual mode radarsysteem dat is geïntegreerd in de grille van de auto. De andere componenten zijn een camera achter de binnenspiegel en een centrale elektronische controle-unit. De radar en de camera registreren continu alles wat zich voor de auto begeeft en beweegt. De radar meet de afstand en de camera dient om het soort object te determineren. Het systeem is geprogrammeerd op auto’s die stilstaan of in dezelfde richting rijden. Dankzij de nieuwe afstandsradar met zijn zeer brede detectieveld kan het systeem ook lopende voetgangers signaleren. ‘Tien jaar geleden zijn we al gestart met de ontwikkeling. Testauto’s rijden er al enkele jaren mee in diverse landen. Tal van factoren spelen een rol voor een uiteindelijke goede werking, zoals het verkeersbeeld en de weg- en weersomstandigheden. De informatie van deze praktijktests gebruiken we voor geavanceerde computersimulaties, waarmee we kunnen checken en garanderen dat het systeem feilloos functioneert onder alle omstandigheden’, aldus Broberg.
Nieuwe technologie met volledige remkracht
Doet zich een gevaarlijke situatie voor, dan krijgt de bestuurder eerst een akoestische waarschuwing, gecombineerd met een knipperend lichtsignaal in de head-updisplay in de voorruit. Voor een maximaal waarschuwend effect heeft lijkt sterk op een rood remlicht van een auto. Reageert de bestuurder niet, dan grijpt het systeem in. De auto remt daarbij automatisch en met het volledige remvermogen.
‘Voor een actieve remassistentie is het is van wezenlijk belang dat zowel de afstandsradar als de camera acuut gevaar exact signaleren. Dankzij nieuwe, uiterst geavanceerde sensoren zijn we nu in staat de remingreep met volledige remkracht te laten uitvoeren. We behoren daarmee tot de eerste in de auto-industrie die dat lukt’, legt Broberg uit. In feite werkt het systeem volgens hetzelfde principe als het menselijk oog. Maar dat houdt ook in dat het zicht beperkter is bij nacht en bij slecht weer.
Adaptive Cruise Control verbeterd
Volvo’s Adaptive Cruise Control (ACC) blijft nu ook actief bij file rijden. Met behulp van een afstandsradar bewaart het systeem de ingestelde afstand tussen de auto en een voorligger tot aan volledige stilstand. Ten opzichte van de voorgaande versie, die werd gedeactiveerd bij snelheden onder de 30 km/uur, is dit wel zo comfortabel bij langzaam en regelmatig stoppend verkeer. Dit verbeterde ACC is ontwikkeld voor comfortabel rijden in files met modellen die zijn voorzien van een automatische versnellingsbak.
Collision Warning with Full Auto Brake en voetgangerssignalering en het nieuwe Adaptive Cruise Control debuteren in de volledig nieuwe Volvo S60 in 2010.
Bron: Volvo Ton van Kuyk BV