We hebben hier de volgende argumenten voor:
Wij vinden dat een AZC in de vorm die het COA voorstaat een slechte wijze van het langdurig huisvesten van mensen. Wij hebben in het recente verleden kunnen zien hoe een en ander toeging. Eén van mijn persoonlijke ervaringen was bijvoorbeeld dat, toen ik een gezin van het Schager AZC wilde helpen verhuizen naar Overijssel en mij ’s morgens vroeg met een aanhangwagen bij de poort meldde, mij de toegang werd ontzegd. Ik mocht wel te voet het terrein op maar moest de aanhangwagen buiten de poort laten staan. Het gevolg was een zeer gestreste situatie waarbij mij duidelijk werd hoe de bewoners van het AZC door de “leiding” bejegend werd. Met veel gesjouw en ergernis werd de aanhangwagen tenslotte geladen. Op dat moment schaamde ik me voor mijn land.
Als het de bedoeling van het COA is – en daar gaan wij van uit - dat het nieuwe AZC dezelfde structuur krijgt met weer vijf mensen in één caravan, die zonder bezigheden (werken is verboden) daar wellicht weer jaren in moeten verblijven, dan zegt de Schager VVD “nee” tegen dit project.
Als de meerderheid van de gemeenteraad het met onze stellingname eens is, is Schagen wellicht de eerste gemeente in Nederland die primair op deze grond een AZC afwijst.
Een AZC zoals wij hem hebben meegemaakt is niet van deze tijd en welhaast onmenselijk te noemen. Zoals een ex-AZC bewoner mij onlangs vertelde: “het AZC was mijn zesde plaatsing. Ik had al in diverse vormen van opvang gezeten. Onder andere in een OC (Oriënterings Centrum). Toen ik na vijf maal te zijn verhuisd in Schagen kwam en dacht nu snel een status te krijgen, moest ik nog ruim zes jaar wachten in een Spartaanse, houten caravan zonder enige privacy. Het is afschuwelijk om dit mee te maken.”
Natuurlijk kan niet gelijk na binnenkomst in Nederland bepaald worden of men in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning, maar mensen op deze wijze langdurig opsluiten in volstrekte onzekerheid is afkeurenswaardig. Een periode van 4 á 5 maanden in een OC moet voldoende zijn om tot een oordeel te komen.
Maar er zijn meer argumenten:
Toen het eerst AZC werd aangekondigd, werd er bij vermeld dat het voor maximaal vijf jaren zou zijn. Het werden er zeven…..
Het zou ons als gemeente geen cent gaan kosten. Ogenschijnlijk leek dat ook zo. Er kwam extra geld uit Den Haag, maar lang niet alle kosten (en afgeleidde kosten) werden vergoed, zodat het Schagen toch nog enkele tonnen heeft gekost.
De gemeente Schagen is met een geldverslindend project bezig; het OOT (Organisatie Ontwikkelings Traject). De interim-secretaris is de trekker en de burgemeester een groot pleitbezorger (“Dit project moet doorgaan, het water staat ons tot de lippen”). Het doel van dit project is het weer op peil brengen van de ambtelijke organisatie omdat nu veel taken niet kunnen worden uitgevoerd door gebrek aan menskracht.
Een nieuw AZC zal ook de nodige inspanning van de Schager ambtenaren vragen. Hoe kan men dit motiveren in het licht van het OOT?
Hoe gaan wij de burgers van Schagen en omliggende gemeenten uitleggen dat het “logisch”is om eerst een AZC af te breken om het vervolgens weer opnieuw op te bouwen. Dit is toch pure kapitaalvernietiging? Is het niet veel zinvoller om te kijken (als er inderdaad nog steeds behoefte aan een AZC in de voorgestelde vorm is) of er in den lande nog AZC’s zijn die nog capaciteit hebben? Wellicht staan er nog AZC op de nominatie te worden afgebroken!
Hoe denken de Schager artsen in meerderheid over een nieuw AZC? En de scholen? Mij is ook de inhoud bekent van een mail die het college op 7 januari mocht ontvangen van een jonge Schager ingezetene. Hij windt er geen doekjes om. Ook voor hem geldt: “geen AZC meer”. Ik mag hopen dat ook zijn argumentatie wordt meegenomen in de beraadslagingen. De mail was aan het college gericht en ik kan er dus niet uit quoten.
Op vrijdag 16 januari ontvingen alle raadsleden een mail van een bezorgde inwoner van Schagen die stelde dat er bij de meerderheid van de Schager bevolking helemaal geen draagvlak voor een nieuw AZC is. Ik denk dat hij gelijk heeft.
Is het niet vreemd als een gemeente die hoogst waarschijnlijk over twee jaar opgaat in een nieuwe gemeente “over haar graf heen regeert” door nu een nieuw AZC voor weer vijf jaar (?) binnen haar grenzen te accepteren?
Als het dan niet anders kan en er moet per sé opvang gecreëerd worden in de vorm van een AZC, zou het dan niet zinvoller zijn om nieuwe AZC’s (liefst met een andere, humanere, structuur) in gebieden te plaatsen waar, indien men een status heeft verkregen, meer kans op werk heeft dan in de Kop van Noord-Holland? Er zijn 441 gemeentes in Nederland. Veel van deze gemeentes hebben nog geen AZC binnen haar grenzen gehad maar liggen wel in een gebied waar de nieuwe Nederlanders meer kans van slagen hebben op de arbeidsmarkt, om de eenvoudige reden dat er meer bedrijvigheid is dan de hoofdzakelijke agrarische Noordkop. Agriport A7 kan veel mensen gebruiken, maar veel van de ex AZC-ers zijn hoog opgeleid en zouden niets liever willen dan weer in hun oude vak of op een gelijkwaardig niveau aan de slag te gaan.
Met al deze argumenten in het achterhoofd adviseert de fractie van de VVD in meerderheid het college om “nee” te zeggen tegen een nieuw AZC. Wethouder Jan Bouwes hoeft niet naar ons te luisteren; hij onderschrijft het standpunt van de fractie. Ook in het duale stelsel!
Moet een gemeentebestuur dat weet dat er lang geen honderd procent draagvlak voor dit onderwerp binnen de gemeenteraad is, toch dit majore onderwerp door laten gaan?
Pieter Eelman Czn.
Fractievoorzitter VVD-Schagen
Bron: VVD Schagen