Verbruik CO2 –uitstoot Label
• Volvo C30 3,9 l/100 km 104 g/km A-Label
• Volvo S40 4,0 l/100 km 107 g/km A-Label
• Volvo V50 4,0 l/100 km 107 g/km A-Label
• Volvo V70 4,9 l/100 km 129 g/km A-Label
• Volvo S80 4,9 l/100 km 129 g/km A-Label
• Volvo XC60 6,0 l/100 km 159 g/km B-Label
• Volvo XC70 6,0 l/100 km 159 g/km B-Label
Het DRIVe-label prijkt op modellen in Volvo’s gamma die binnen hun segment het milieuvriendelijkst zijn. Alle huidige DRIVe-modellen zijn uitgerust met een conventionele dieselmotor en een handgeschakelde versnellingsbak die is aangepast voor een extra laag brandstofverbruik.
‘Onze blik is in 2009 volledig gericht op de DRIVe-modellen. Dat toont aan dat het voor Volvo mogelijk is om snel in te springen op de toenemende vraag naar milieuvriendelijke auto’s met een laag brandstofverbruik. Op de Autosalon van Parijs in 2008 presenteerden we al de DRIVe-modellen van de C30, de S40 en de V50. Nu zijn zowel de markt als wij klaar voor de volgende stap’, zegt Stephen Odell, President en CEO van Volvo Car Corporation. ‘Door het DRIVe-programma uit te breiden met de grotere V70, S80, XC60 en XC70 biedt Volvo in het premiumsegment een van de sterkste gamma’s van aantrekkelijke, zuinige én milieuvriendelijke auto’s aan’, vervolgt Stephen Odell.
Bijtellingstarief
Volvo’s DRIVe-gamma is verdeeld in drie categorieën, die verbonden zijn met drie CO2-uitstootniveaus: 120, 130 en 160 g/km. ‘De categorieën tonen aan dat het Volvo menens is met zijn ambitieuze CO2-doelen in de afzonderlijke segmenten. Ze komen ook overeen met de speciale emissiebelastingen en premies voor groene mobiliteit die regeringen in diverse Europese landen heffen en bieden. Wij willen verdergaan met het verlagen van de uitstoot door nieuwe, nog milieuvriendelijker producten te ontwikkelen’, legt Stephen Odell uit.
Vanaf de zomer van 2009 zijn de Volvo’s C30, S40 en V50 1.6D DRIVe verkrijgbaar met een geavanceerd start-stopsysteem. Dat zorgt voor een nog lagere CO2-uitstoot van slechts 104 g/km voor de Volvo C30 en 107 g/km voor de S40 en de V50. Deze drie modellen komen hierdoor alledrie in aanmerking voor het bijtellingstarief van 20%.
Eerste Volvo’s met start-stopsysteem
Om een aanzienlijke afname van de kooldioxide-uitstoot te realiseren zijn de nieuwe DRIVe-versies van de C30, de S40 en de V50 uitgerust met twee slimme, nieuwe voorzieningen. Een daarvan is een start-stopsysteem, dat de motor uitschakelt als de auto stilstaat, bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de file. Als de bestuurder dan de versnellingsbak in neutraal zet en het koppelingspedaal loslaat, schakelt de motor zichzelf uit. Zodra de bestuurder de koppeling weer intrapt, slaat de motor weer aan.
Deze techniek beperkt het gemiddelde brandstofverbruik – evenals de gemiddelde uitstoot van kooldioxide – met 4 tot 5 procent. Start-stoptechniek is vooral effectief in stadsverkeer; dan kan de brandstofbesparing oplopen tot wel 8 procent.
Snelle starttijd, extra accu
Als de auto stilstaat en de motor is uitgeschakeld, gaan enkele elektronische systemen – zoals dat van de airconditioning – ‘op stand-by’ om brandstof te besparen. Desondanks controleert het start-stopsysteem constant het comfortniveau en activeert het de betreffende systemen weer als dat nodig is – in het voorbeeld van de airco als de temperatuur in het interieur oploopt.
Het start-stopsysteem heeft geen invloed op comfortverhogende zaken als de geluidsinstallatie of andere voorzieningen waarvan de klant wil dat ze blijven werken.
Dit controlesysteem – dat uniek is voor Volvo – en het daaruit
voortvloeiende hoge comfortniveau zijn mogelijk dankzij de toepassing van een kleine, extra accu die de grotere accu ondersteunt met extra vermogen. Dankzij die extra accu kenmerken de DRIVe-varianten zich door hun vermogen snel en soepel te starten, terwijl het audiosysteem bijvoorbeeld totaal geen hinder ondervindt van de geactiveerde startmotor. Daarmee onderscheidt het start-stopsysteem van Volvo zich van dat van de concurrentie. Veelzeggend is ook dat de grotere standaardaccu is verbeterd en garant staat voor 175.000 start-stopmomenten.
De bestuurder ontvangt constant informatie over de werking van het start-stopsysteem via een informatiescherm in het interieur. Door een druk op een speciale DRIVe-knop op de middenconsole is het systeem uitschakelbaar. In de standaardstand is het systeem ingeschakeld.
In de toekomst regelt die speciale DRIVe-knop ook extra systemen, zoals de economy-standen in toekomstige varianten, die vooral moeten bijdragen aan een laag brandstofverbruik.
Bewegingsenergie laadt accu op
Een ander nieuw element in de 1.6D DRIVe-uitvoeringen van de C30, de S40 en de V50 met start-stopsysteem is een regeneratieve oplaadvoorziening. Deze laadt de accu op zodra de bestuurder het gas- of het rempedaal loslaat terwijl een versnelling is ingeschakeld. Door de bewegingsenergie van de auto op te slaan, heeft de accu de verbrandingsmotor niet nodig om bij te laden. Dat levert een brandstofbesparing op van 2 tot 3 procent.
Bron: Volvo Ton van Kuyk BV