Thema’s:
Het is alweer even geleden dat groep 1/2 wat van zich liet horen. Wij hebben ons thema hoeden en petten afgesloten. Het was een mooie tijd en we zagen vele soorten hoeden en petten. Ook gingen we met elkaar naar het ‘hoeden- en pettenmuseum’ in Andijk.
U kunt de foto’s bekijken via de site en met ons meebeleven hoe gezellig het was. Ouders bedankt voor de begeleiding tijdens de dag.
We verdeelden de groep in tweeën en terwijl de ene helft van de groep in het museum was kon de andere groep naar de speeltuin en de kinderboerderij vlakbij het museum. We sloten het thema af met een geslaagde modeshow tijdens de slotavond.
Het was voor mij de eerste keer dat ik de slotavond meemaakte en ik heb er van genoten. De kinderen die de familieleden met veel enthousiasme wilden laten zien wat ze de afgelopen weken gedaan hadden.
We zijn nu gestart met ons nieuwe thema: de kikkertiendaagse die overgaat in de lente. De kinderen kregen al een kikkerblad mee naar huis om ook daar met kikker bezig te kunnen zijn.
Als er kikkerdril in de sloten ligt zullen we dat proberen te vangen en in een aquarium in de klas stoppen. Zo kunnen we de kikkerdril zien uitgroeien tot kikker. Als de “bijna” kikker groot genoeg is zetten we hem weer terug in de sloot. De lente doet dan ook zijn intrede in de groep.
Schoolreis:
Het schoolreisje van groep 1-2 staat gepland op dinsdag 2 juni. Om organisatorische redenen heb ik het schoolreisje verschoven en wel naar donderdag 28 mei 2009.
Ons schoolreisje valt dit jaar dus samen met het schoolreisje van de groepen 3-6.
Waar wij met elkaar naar toe gaan blijft nog even een verrassing, ik kan wel vertellen dat het in het teken staat van ons thema op dat moment: de boerderij.
Huisbezoeken en gesprekken;
In oktober en november ben ik bij een aantal kinderen op huisbezoek geweest en zijn er een aantal ouders op school geweest voor een gesprek over hun zoon en of dochter. In de periode januari tot begin april draai ik het om. Ik maak met de ouders persoonlijk een afspraak om op school het gesprek te voeren of om op huisbezoek te komen.
Onderzoek van de logopediste en de kinderfysiotherapeut;
Alle oudste kinderen uit de groep zijn in de afgelopen weken “ bekeken” door de logopediste en de kinderfysiotherapeut. De logopediste bekijkt de kinderen op
de taal,-spraakontwikkeling en het gehoor. De kinderfysiotherapeut bekijkt de kinderen op de fijne en grove motorische ontwikkeling. Mocht daar aanleiding toe zijn dan nemen beide mensen contact met u op. Zij bespreken alle kinderen ook met mij.
Studie;
Ik ben twee jaar geleden gestart met een opleiding bij het Seminarium van Orthopedagogiek. Het eerste jaar, de internbegeleider, heb ik afgerond en kon starten in het tweede jaar. Ik heb ervoor gekozen om mij verder te verdiepen op het gebied van internbegeleider, als specialist begeleiding. Het betekent vrijwel iedere week naar de opleiding in Amsterdam en een aantal uren thuis studie. Ik probeer dat zoveel mogelijk ‘s avonds en in het weekeind te doen. Ik red dat niet helemaal en neem op maandag 20 april een extra studiedag. Ik hoop voor de meivakantie alle werkstukken in te leveren opdat ik in juni kan afstuderen. Judith Buis zal mij die dag vervangen.
Weekviering:
Op Goede Vrijdag zullen wij de weekviering verzorgen. Deze viering zal dit keer een echte paasviering zijn. Wij sluiten dan de 40 dagentijd, waar we veel aandacht aan geschonken hebben in de groep, af. U bent net als anders van harte welkom om deze viering met ons mee te beleven.
Personele bezetting;
De afgelopen periode hebben we nogal wat verschillende gezichten in de groep gezien. Naomi liep de afgelopen 2 weken, vanuit het GSG, een snuffelstage bij ons in de groep. We nemen dinsdag definitief afscheid van juf Marry. Juf Marry, dank je wel voor je hulp de afgelopen tijd! Juf Wendy vervangt al een paar weken juf Marry en zij is op maandag en donderdag bij ons in de groep. Marjoline de Kraker is eerstejaarsstudent op de IPABO en loopt op dinsdag stage bij ons in de groep.
Juf Anneke komt op maandag/dinsdag en donderdag een half uurtje met verschillende kinderen lezen. Zij leest steeds 2 kinderen voor en daarna bespreken ze met elkaar het boek.
Alle mensen die extra in de groep komen hebben een eigen taak en ondersteunen mij in de begeleiding van de kinderen bij de verschillende activiteiten.
Hermien
Bron: oldPCB de Regenboog