Als u een drukke of verantwoordelijke baan heeft komt er veel op u af.
Als het zo doorgaat reiken de stapels papier op u bureau tot aan het plafond en gaat die telefoon zo meteen echt het raam uit.
Vaak kunt u niet alles zelf uitvoeren bovendien moet u zich richten op de kerntaken. Daarom is het belangrijk dat u op tijd taken bij anderen neerlegt. Delegeren is heel eenvoudig althans als u het goed doet. Want het mag natuurlijk nooit uitmonden in het afschuiven van alle vervelende klusjes.
Goed delegeren houdt in dat u duidelijk weet wat u gaat delegeren. Natuurlijk heeft u wel eens geen tijd voor een bepaalde taak of er gewoon geen zin in, dat is echter geen reden om een klus te delegeren. U moet kijken wie er voor welke taak of opdracht geschikt is om deze taak op zich te nemen, u wilt immers dat uw collega zijn nieuwe taak goed verricht. De collega mag op zijn beurt van u verlangen dat u daarvoor de randvoorwaarden schept. U moet dus zorgen voor een zorgvuldige overdracht.
Maak een lijst van de taken.
Specificeer welke taken uzelf moet verrichten en welke taken een ander kan doen.
Plan een delegeringgesprek.
Geef duidelijk aan wat de randvoorwaarden en de doelen zijn.
Stel termijnen vast waarop de terugkoppeling en evaluatie plaatsvinden.
Blijf bewust van de mogelijke risico’s
Bron: Tomson groep