De Volvo C70 is in feite twee auto’s in één: een elegante sportcoupé en een aantrekkelijke, sportieve cabriolet. Beide hebben dezelfde elegante en strakke vormgeving.
‘De Volvo C70 heeft de klassieke lijnen van een cabriolet, gecombineerd met zijn eigen sterke persoonlijkheid’, stelt Fedde Talsma, Exterior Chief Designer bij Volvo Cars. ‘We hebben de vormgeving van de voor- en achterzijde van de C70 aangepast aan de huidige designtaal van Volvo. Die is al zichtbaar bij nieuwe en toekomstige modellen van Volvo. Ook hebben we exclusievere materialen gebruikt voor de afwerking van de auto. Dit vergroot de beleving van luxe en exclusiviteit in de auto.’
Zelfverzekerde, moderne voorzijde
De nieuwe voorzijde van de C70 toont duidelijk overeenkomsten met de S60 Concept Car die Volvo begin 2009 presenteerde op de autoshow van Detroit. Dankzij deze opwaardering past de nieuwe C70 beter bij de stijl die Volvo hanteert voor zijn grotere modellen. Tevens zijn de voorste spatschermen aangepast, evenals diverse andere carrosseriedelen. Dit maakt deze C70 duidelijk tot een nieuwe verschijning.
De voorzijde loopt scherper toe en heeft meer diepte gekregen door het verplaatsen van elementen in de breedte en hoogte. Bijvoorbeeld de nieuwe koplampen en de delen rond de mistlampen. Die zijn onder een andere hoek geplaatst en wat meer naar achteren geschoven. Tegelijkertijd zijn de details van de onderste luchttoevoer wat steviger aangezet.
Recht van voren bezien, heeft de voorzijde een uitnodigende V-vorm. Het grotere logo en de forse luchtinlaat versterken de zelfverzekerde uitstraling van de auto. Wie zeker wil weten dat hij gezien wordt, kiest voor een nieuwe opvallende lakkleur: Flamenco Red Pearl.
‘Het gezicht van de nieuwe C70 is duidelijker, meer geprononceerd’, zegt Fedde Talsma, ‘De natuurlijke elegantie van de auto is gemoderniseerd.’
Exclusieve nieuwe achterzijde
De opvallendste wijziging aan de achterzijde van de auto zijn de hightech led-achterlichtunits. Deze zijn van hetzelfde type als die op de Volvo XC60. De achterlichtunits zijn fraai geïntegreerd in de nieuwe ovale achterzijde van de C70. Net als in de voorzijde zijn ook in de achterzijde nieuwe lijnen en details aangebracht in de bumper om meer diepte en dynamiek in het ontwerp te brengen.
Interieur beloning voor bestuurder
Het interieur van de Volvo C70heeft op diverse punten een opwaardering gekregen, met een unieke ambiance als resultaat. Het instrumentenpaneel is nieuw vormgegeven en oogt ruimer van opzet en verfijnder. De afwerking van het instrumentenpaneel biedt een pure kwaliteitsbeleving. Het nieuwe instrumentarium, met de meters en lay-out die specifiek zijn voor een C70, versterken het gevoel van kwaliteit en luxe.
‘We hebben het interieur rond de bestuurder ontworpen. Daardoor voelt het als een beloning om achter het stuur te mogen zitten. De stoelen zijn bekleed met een nieuwe, zachte leersoort en de afwerking zorgt voor nog meer comfort en rijplezier’, zegt Fedde Talsma.
Toonaangevend in veiligheid van cabriolets
De Volvo C70 behoort tot de veiligste cabriolets ter de wereld, zowel op het gebied van actieve als passieve veiligheid. De carrosserie bevat een geavanceerde structuur en de auto is voorzien van diverse toepassingen die uniek zijn in de wereld van cabriolets. Het ontbreken van een vaste dakconstructie bijvoorbeeld is opgevangen door elders in de auto versterkingen aan te brengen. De geavanceerde technologie aan boord doet de rest.
Beveiliging bij over de kop slaan
De Volvo C70 is uitgerust met sterke stalen rolbeugels achter de rugleuning van de achterbank. Deze schieten omhoog in het geval de auto over de kop dreigt te slaan. De rolbeugels zorgen er tevens voor dat ook achterin voldoende hoofdruimte blijft bestaan tijdens de koprol. De rolbeugels, onderdeel van Volvo’s Rollover Protection System (ROPS), worden geactiveerd via een gyroscoopsensor. Aangezien de Volvo C70 een glazen achterruit heeft, schieten de rolbeugels daar doorheen in geval het dak gesloten is tijdens de koprol. De rolbeugels zijn daartoe voorzien van kleine scherpe puntjes van gehard staal om het glas eenvoudig te kunnen breken.
Unieke gordijnairbag in portieren
Een belangrijke veiligheidsvoorziening in geval van een koprol of een aanrijding van opzij, is de gordijnairbag die bij de Volvo C70 in de portieren is gemonteerd. Deze gordijnairbag is extra stijf doordat twee rijen luchtpanelen enigszins scheef ten opzichte van elkaar zijn geplaatst. Hierdoor blijft de gordijnairbag rechtop staan om zo het hoofd van de inzittenden te beschermen – zelfs als het raam is geopend. De gordijnairbag loopt na uitklappen zeer langzaam leeg, zodat hij in geval van een koprol langdurig dienst kan blijven doen.
Zijairbags voorin en gordelspanners op alle zitplaatsen
De voorstoelen zijn voorzien van zijairbags die zowel de heup als de borst van de voorste inzittenden beschermen. Bovendien is er een link tussen de gordijnairbags en de gordelspanners. De spanners worden namelijk geactiveerd zodra de gordijnairbags in actie komen. Daardoor worden de inzittenden voorin optimaal beschermd in geval van een aanrijding van opzij of een dreigende koprol. De achterpassagiers worden in dat geval op hun plaats gehouden door de veiligheidgordels met gordelspanners achterin.
Bron: Volvo Ton van Kuyk BV