Bouwperiode en uitvoering
De 740 is geproduceerd vanaf 1984-1992 waarbij een modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1989. De auto is geleverd met 4-cilinder benzinemotoren van 121-165 pk, en met 6-cilinder dieselmotoren van 82-122 pk.
De auto in deze test is een 740 sedan met een 2.3 4-cilinder benzinemotor van 116 PK gekoppeld aan een handgeschakelde vijf-versnellingsbak. De combinatie van een motor met een hoog koppel bij laag toerental maakt dat de auto schakellui kan worden gereden. Vrijwel iedere bocht kan in de derde versnelling worden genomen. Wat ook zeer prettig rijden is dat de auto vooral voor dit formaat auto een kleine draaicirkel heeft. Enig nadeel is het brandstofverbruik, houd rekening met een verbruik van 1 op 9 kilometer. De 740-modellen zijn net als de andere grotere modellen van het merk onverwoestbaar, kilometerstanden van auto’s die 500000 kilometer of meer hebben gereden zijn meer regel dan uitzondering. Het betreft een uitvoering met onder andere: radio-CD-speler, lichtmetalen 15 inch velgen, cruise-controle, stoelverwarming en een trekhaak.
Voorkomende problemen
De 740 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn krakende draagarmen door verweerde rubbers en een loslatend stof van het hemeltje.
Staat van de testauto
Het unieke van deze Volvo is dat de auto nieuw door de toenmalige locale Volvo-dealer in Schagen is geleverd en daar vervolgens al zijn onderhoud heeft gehad. Dit is te achterhalen in het onderhoudsboekje dat volledig is bijgehouden vanaf dag 1. De geteste auto heeft zogoed als geen gebruikssporen. Het uiterlijk heeft 3 opmerkingen, wat betreft een hagelschde op het kofferdeksel, 2 bijgewerkte beschadigingen op het linker- achterscherm en kofferbakflank en een oppervlakte roestvorming rechter achterwielrand. Het interieur heeft geen beschadigingen, en gebruiksporen zijn nagenoeg niet aanwezig. De 218800 kilometer die de auto in 20 jaar heeft volbracht zijn hem niet aan te zien of te voelen. Enige kanttekening is de koppeling die hoog opkomt, maar wel goed aanvoelt. Van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen is waargenomen dat het hemeltje los laat, dit is geprobeerd op te vangen door schuimrubber.
De auto ruikt fris en er is niet in de auto gerookt. De stoelen zitten voortreffelijk, vooral lekker is in winterse omstandigheden de stoelverwarming en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto.
Prijsstelling
De prijsstelling is 1250 euro inclusief een nieuwe APK, echter de prijs wordt bepaald door de staat van de auto. De auto is goed voor vele jaren rijplezier, en dan is de vraagprijs niet hoog.
Plus en min
Plus Min
Duurzaam materiaalgebruik Inmiddels gedateerd uiterlijk
Heerlijke rijdersauto Hoog brandstofverbruik
Gezien de prijs een voortreffelijke aanbieding
Dealer onderhouden
Conclusie
De geteste 740 is een auto waarbij het iedere kilometer genieten is. Diegene die de auto koopt heeft een auto voor jaren, na vervangen van het hemeltje auto is weer in zeer nette staat. Voor een liefhebber die het model kan waarderen.
Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden
Bron: Gebruikte Volvo Test