Bouwperiode en uitvoering
De V70 classic is geproduceerd vanaf 1997-2000 waarbij een kleine modelwijziging heeft plaatsgevonden in 1999. De auto is geleverd met 5-cilinder benzinemotoren van 126-265 pk en een 5-cilinder dieselmotor (Audi) van 140 pk. De V70 classic is een combi, daarnaast was de auto ook leverbaar als sedan en heette dan S70.
De auto in deze test is nieuw geleverd in Nederland en voorzien van een map, compleet met rekeningen, onderhoudsboekje en zelfs een folder van de R-modellen. Het betreft een V70 R met een 245 pk motor, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak en is 2-wiel aangedreven. Wat een andere dimensie aan autorijden geeft deze auto. In geval van rustig rijden is de krachtontwikkeling gelijkmatig, wordt het gas verder ingeduwd dan accelereert de auto snel en maakt daarbij een prachtig geluid. Deze auto zorgt continu voor een lach op het gezicht. De auto is verlaagd wat wel voelbaar is maar niet hinderlijk en zorgt voor een strak stuur- en rijgedrag. Het betreft een uitvoering met onder andere: lederen interieur in combinatie met alcantara en houtdesign dashboardpanelen, elektrisch verstelbare voorstoelen, klimaatcontrole, geïntegreerde radio-cd speler high-performance, lichtmetalen 17 inch velgen in de kleur antraciet, een boordcomputer, centrale deurvergrendeling afstandsbedient, rubberen kofferbakmat, een trekhaak.
Voorkomende problemen
De V70 is over het algemeen een zeer betrouwbare auto. Problemen die vaker dan gemiddeld voorkomen zijn een niet goed werkende airco door problemen met de aircocompressor of condensor, lekkage van de kachelradiator en ruimte in draagarmen.
Bij de AWD modellen zijn problemen bekend met de viscose-koppeling en tussenbak, deze ontstaan door ongelijkmatige diameter tussen de voor- en achterbanden.
Staat van de testauto
Het unieke van de geteste auto is dat deze auto van een liefhebber is geweest. De auto is zorgvuldig door Volvo specialistische bedrijven onderhouden. Het exterieur en interieur zijn schadevrij en technisch verkeerd de auto in uitzonderlijk goede staat. De voorbanden hebben 80% profieldiepte en de achterbanden 30%. De auto heeft 274000 kilometer gereden, wat voor een Volvo van deze leeftijd een normale stand is. Geen van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen zijn tijdens de testrit geconstateerd. Het enige wat opviel tijdens de testrit is dat de motor aan distributiezijde nat was (doorzweten van olie) en de centrale vergrendeling van het rechter portier niet functioneerde. Deze gebreken worden verholpen afhankelijk van de wijze van verkoop. Het interieur is schoon en rookvrij. De stoelen zitten voortreffelijk en ook na een zeer lange rit kom je nog fris uit de auto. Het exterieur van de auto is strak.
Prijsstelling
De V70R is verkocht.
Plus en min
Plus Min
Duurzaam materiaalgebruik Brandstofverbruik
“Overtreffende trap” wat betreft rijbeleving
Vijf-cilinder krachtbron
Dealer onderhouden
Conclusie
De V70 R is een auto die wordt gekocht voor het rijplezier en afhankelijk van kleurstelling heeft de auto een opvallend uiterlijk. De auto zet aan tot krachtontwikkeling door het mooie geluid die de vijfcilinder teweeg brengt. Enig nadeel is het bijbehorende verbruik, hoewel dit sterk beïnvloedbaar is door het rijgedrag. De auto verzorgt op ieder moment voor rijplezier.
Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden.
http://auto.marktplaats.nl/volvo/477806109-volvo-v70-r-automaat.html?return=eJw1kNtuhCAQht9lE71b5SBy
Bron: Gebruikte Volvo Test