De 1800ES wordt aangeboden door Nordicar in Heerhugowaard. Nordicar is een Volvo gespecialiseerd bedrijf met een zeer ruime ervaring in het importeren van in goede staat verkerende Volvo’s uit vooral Noord Europa.
Bouwperiode en uitvoering
Eind jaren 50 in de vorige eeuw startte Volvo met de ontwikkeling van een coupé. Begin 1960 kwam de auto op de markt als P1800. In eerste instantie werd de auto geproduceerd bij Jensen in Engeland. Vanwege problemen met de bouwkwaliteit heeft Volvo de productie naar Zweden gehaald, alwaar de officiële benaming veranderde in 1800S of 1800ES ingeval van injectie. In eerste instantie was de auto leverbaar met 1800 motoren, welke later werden vervangen door 2 liter uitvoeringen. Begin 1970 werkte Volvo aan een opvolger voor de coupé. De opvolger werd een combicoupé, een doorontwikkeling van de coupé. De auto is geleverd met 4-cilinder benzinemotoren van 100-126 pk.
De auto in deze test is een 1800ES met een 2.0 4-cilinder benzinemotor van 126 PK gekoppeld aan een handgeschakelde vier-versnellingsbak met inschakelbare overdrive. De auto is een combicoupe en heeft LPG wat de gebruikskosten aanmerkelijk verlaagd doordat de auto wegenbelastingvrij is. De auto is voorzien van alle gemakken van die tijd.
Voorkomende problemen
De 1800 ES is gebaseerd op de Amazone waarvan bekend is dat deze auto goed zijn voor hoge kilometerstanden en zeer betrouwbaar zijn. Roest kan een probleem zijn, maar dat is niet zo vreemd na 38 jaar.
Staat van de testauto
De geteste auto is technisch in goede staat gebracht. Uiterlijk en interieur krijgen nog aandacht van Nordicar voor aflevering. De auto heeft gebruikssporen wat zichtbaar is aan hier en daar oppervlakteroest, rechter voorstoel gescheurd (wordt vervangen) en afwezigheid van vloermatten die nog worden aangebracht. De snelheidsmeter geeft mijlen weer. De auto geeft een andere dimensie aan autorijden. De auto presteert naar de maatstaven van de huidige tijd, maar blijft natuurlijk een klassieker waardoor stuurbekrachtiging en ABS bijvoorbeeld ontbreken. Het is een echte klassieker, tijdens het rijden is de motor hoorbaar met een mooie ronk. Van de in de rubriek beschreven veel voorkomende problemen is geen probleem waargenomen behalve de genoemde oppervlakteroest.
Prijsstelling
De prijsstelling is 7500 euro, exclusief 295 euro afleverkosten. De prijs wordt bepaald door de staat van de auto. Een in concoursstaat verkerende auto kost minimaal 20000 euro. De auto is goed voor nog vele jaren rijplezier.
Plus en min
Plus Min
Exclusieve uitstraling Heeft aandacht nodig voor aflevering
Krachtige motor voor die tijd
Mooi lederen interieur (behalve rechter voorstoel)
In combinatie met LPG lage gebruikskosten
Conclusie
De geteste 1800ES is een auto voor puristen, die het gebrek aan luxe van de huidige tijd voor lief nemen. Diegene die de auto koopt gaat voor een exclusieve auto uit de 70’er jaren van de vorige eeuw. Bijkomend voordeel is dat de auto op LPG rijd.
Aan de inhoud van dit testrapport kunnen geen rechten worden verbonden
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/1800/8493316
Bron: Gebruikte Volvo Test