IDIS is een treffend voorbeeld van een ‘gadget’ die eigenlijk iedereen zou willen hebben in zijn auto. Waarvan je al snel merkt dat niet meer zonder kunt. Precies zoals dat ging met historische uitvindingen als die van de tv, de radio en de mobiele telefoon. Wie zou bijvoorbeeld geen wasmachine willen die ook kan strijken? Of een pan waarin het eten nooit aanbakt? De auto van de toekomst krijgt functies die we nu wellicht niet belangrijk vinden, maar die we straks niet meer zouden willen missen.
De geschiedenis toont dat aan. De eerste honderd jaar van automobiele ontwikkeling was gericht op de motoren, de carrosserieën en onderstellen. De komende honderd jaar staan in het teken van elektronica. De eerste tekenen zijn er al. Moderne auto’s hebben krachtiger computers aan boord dan de raketten die in de jaren zeventig naar de maan ging. Ze hebben navigatiesystemen die de weg wijzen dankzij satellieten. Er zijn elektronisch geregelde schokdempingssystemen, waarmee bestuurders zich even Formule 1-rijder Schumacher kunnen wanen door het onderstel met een druk op de knop extra stug af te stellen, maar waarmee ze met evenveel gemak de vering comfortabel maken als grootmoeder op de achterbank zit. Ook zijn er auto’s met radarsystemen die waarschuwen als een aanrijding dreigt. Kortom: in de afgelopen jaren is er op dit punt al veel gebeurd.
De divisie die zich bij Volvo Car in Zweden bezighoudt met onderzoek naar en ontwikkeling van elektronische systemen loopt daarin voorop. Daar is al lang duidelijk dat elektronica de auto in de komende jaren drastisch zal veranderen.
Interactie
De grootste uitdaging zit hem wat Volvo betreft niet in nieuwe functies, maar in de interactie tussen bestuurder en auto. Nogal wat ongelukken ontstaan bijvoorbeeld doordat de automobilist tijdens het rijden in slaap valt, maar dat is in de nabije toekomst niet meer nodig. Er bestaat al een techniek die signaleert dat hij of zij wegdoezelt: Volvo Driver Alert. Nu gaat het nog om de vraag op welke manier je de slapende wekt: discreet of juist met een luid signaal? Een juiste interactie is hierbij dus belangrijk. Nog een voorbeeld: hoeveel beeldschermen, displays, schakelaars en knoppen kan een bestuurder aan, voordat hij de aandacht voor het verkeer verliest? Andermaal draait het dus om de interactie. Daarom focust Volvo op logische bedieningsfuncties, waarover je als bestuurder niet hoeft na te denken, die zich bij wijze van spreken van nature laten inschakelen door het gros van de autorijders
IDIS voor veiligheid
IDIS, het Intelligent Driver Information System van Volvo, opereert op deze manier. De bestuurder ziet er niets van, maar plukt er wel de vruchten van. Het systeem, dat al in een aantal Volvo’s zit, is van geweldig groot belang voor de veiligheid op de weg. IDIS voorkomt dat de bestuurder onnodig wordt afgeleid als druk verkeer al zijn aandacht opeist. Een waarschuwingslampje voor een laag niveau van de ruitensproeiervloeistof wordt niet gegeven als de bestuurder net bezig is met links of rechts afslaan maar pas als de auto weer met constante snelheid rechtuit rijdt. Auto’s krijgen als het ware menselijke trekjes doordat ze via de elektronica hoofd- van bijzaken kunnen onderscheiden en ons vervolgens op een geschikt moment informeren. Ook het dodehoek informatiesysteem BLIS kan hier worden genoemd. Met behulp van camera’s in de buitenspiegels registreert BLIS of er zich in de dode hoek schuin achter de auto een ander voertuig bevindt. Indien dit het geval is, gaat een lampje branden in de betreffende buitenspiegel om de bestuurder te waarschuwen, waardoor de kans groter wordt dat deze een juiste beslissing neemt. Ook het onlangs door Volvo presenteerde City Safety systeem dat botsingen in stadsverkeer voorkomt en het in de Volvo S80 geïntroduceerde Collision Warning systeem, dat de bestuurder tijdig waarschuwt als een aanrijding vrijwel niet meer te voorkomen is, dragen bij aan een optimale ondersteuning van de automobilist.
Kortom: de auto helpt de bestuurder steeds beter zijn werk goed te doen, net als een personal assistent.
Bron: Volvo Ton van Kuyk BV