• Ruim de helft van de technische snufjes uit 1991 worden nu of binnenkort toegepast in diverse Volvo-modellen
• Verbeterde passieve veiligheid
Beesd, 1 april 2005 – Begin 2001 zette Volvo een belangrijke stap in de toekomst. De Volvo Safety Concept Car (SCC) verscheen ten tonele. Deze betekende een doorbraak op het gebied van veiligheid. Niet alleen kreeg het begrip ‘zicht’ een nieuwe dimensie, ook werden diverse technologieën gepresenteerd, die zowel de persoonlijke als de passieve veiligheid verder verbeterden. Inmiddels zijn we vier jaar verder en kunnen we concluderen dat meer dan de helft van alle veiligheidsoplossingen uit de SCC terug te vinden is in zowel huidige als geplande productiemodellen.
Het menselijk oog speelde bij de ontwikkeling van de Volvo Safety Concept Car (SCC) een belangrijke rol. Het conceptmodel zag er namelijk niet alleen mooi uit, tijdens het ontwerpproces is veel aandacht besteed aan optimaal zicht. Een sensor registreert de ooghoogte van de bestuurder, waarna de bestuurdersstoel in een dusdanige positie wordt geplaatst dat de bestuurder het beste zicht heeft. Na de stoel worden de vloer, de pedalen, het stuur, de middenconsole en de versnellingspook binnen bereik geplaatst.
De Volvo SCC beschikt daarnaast over een aantal andere functionaliteiten die het zicht verder verbeteren:
- Transparante A-stijlen.
- Gebogen B-stijlen die in lijn lopen met de contouren van de stoelen, waardoor een optimaal zicht naar achteren ontstaat.
- De B-stijlen zijn in het frame van de voorstoelen geïntegreerd.
- Een sensor in de buitenspiegel geeft aan wanneer de bestuurder wordt ingehaald en er zich een auto in de dode hoek bevindt.
- De dode hoek wordt eveneens opgevangen door camera’s in de buitenspiegels.
- De lichtstraal van de koplamp past zich aan aan de rijrichting.
- Een voorwaarts gerichte camera houdt in de gaten of de Volvo op zijn weghelft blijft.
- Een ‘botssensor’ meet de afstand tot de voorliggers en gaat tevens na of deze afstand niet te snel kleiner wordt.
- Speciale remlichten treden in werking als de rem erg hard wordt ingetrapt.
Speciale veiligheidskooi
De Volvo SCC beschikt daarnaast over een aantal innovaties op het gebied van veiligheid en persoonlijke bescherming. Zo vormen de voorstoelen samen met de B-stijlen een speciale veiligheidskooi en beschikt de auto over twee verschillende soorten vierpunts veiligheidsgordels: de Criss-Cross (X4) en de Brace (V4). De X4 is gebaseerd op een conventionele driepuntsgordel, maar is uitgebreid met een extra diagonaal lopende riem over de borst. De V4-gordel is een nieuwe vierpuntsgordel, waarbij de schouderriemen in een V-vorm over de borst lopen. Tot slot heeft de achterbank twee verticaal verstelbare zitkussens, zodat ook kinderen te allen tijde veilig kunnen worden vervoerd.
Volvo Personal Communicator
De afstandsbediening uit de SCC zien we nu terug als de Volvo Personal Communicator (VPC). Deze beschikt onder meer over een vingerafdruksensor en hij zorgt ervoor dat de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder voor wat betreft zitpositie, stuur en pedalen automatisch worden ingesteld. Tevens kunnen met de VPC diverse bestemmingen worden voorgeprogrammeerd, zodat het navigatiesysteem vanzelf in werking treedt zodra de bestuurder het portier opent. Indien de bestuurder meer dan 100 meter van zijn voertuig is verwijderd, dan kan de VPC ook informatie versturen via een mobiele telefoon of computer. Het VPC-systeem bevat daarnaast een sensor die aan de hand van hartslag registreert of er iemand in de geparkeerde Volvo zit. Als de auto bijvoorbeeld wordt gestolen, dan stelt het systeem de automobilist hiervan op de hoogte.
Klik voor meer informatie op de url hieronder.
http://www.volvocars.nl/Showroom/Volvo+Conceptlab.htm
Bron: Volvo Ton van Kuyk BV